Dåliga hemsidor: exempel och vad som gör dem dåliga

När du skapar hemsidor finns det några oskrivna regler att följa för att de ska bli framgångsrika. Detta beror delvis på att konsumenter har en särskild syn på hur hemsidor ska se ut, men också på att vissa element har en negativ inverkan på din webbplats. I den här artikeln ska vi därför ta en titt på några av de värsta webbplatser vi har hittat på nätet och vad som gör dem dåliga.

Syftet med denna artikel är inte att hänga ut enskilda sidor, utan snarare att illustrera var fokuset på webbdesign ska ligga. Genom att ha en bättre förståelse för vad en dålig hemsida är, blir det lättare att hålla fokus på problemen och därmed undvika att hamna i denna fälla. Här lyfter vi särskilt fram animerade affischer och dålig navigering som några saker som ofta förstör användarupplevelsen.

Läs mer om vilka misstag du bör undvika och se några exempel på dåliga hemsidor.

Vad är en dålig hemsida?

Detta är utan tvekan en svår fråga att svara på, eftersom användarupplevelsen ofta präglas av personliga preferenser. Det finns dock vissa element och fel som ofta återkommer på vad de flesta anser vara dåliga hemsidor. Det är dessa misstag vi ska fokusera på idag. Dessa fel gäller inte nödvändigtvis fel i designen, utan snarare element som påverkar den övergripande användarupplevelsen av en webbplats.

Vi väljer därför att definiera dåliga hemsidor baserat på användarupplevelsen. Detta motiveras av att en dålig användarupplevelse ofta resulterar i att användaren inte kommer tillbaka, vilket naturligtvis måste kategoriseras som en dålig hemsida. Självklart kommer innehållet också ha stor betydelse, men i denna artikel fokuserar vi i första hand på själva hemsidan.

Vanliga misstag du bör undvika

Vi har tidigare påpekat att det kan vara svårt att hitta en allmängiltig definition av vad en dålig hemsida är, men det finns några gemensamma element som vi har valt att lyfta fram som vanliga misstag. Dessa är ofta kopplade till hemsidans utformning, som har en direkt inverkan på användarupplevelsen. Det finns alltid bra webbplatser som innehåller några av dessa element, men tyvärr är de ofta kopplade till problemet.

För att göra det enklare att illustrera har vi därför sammanställt en lista över några av de vanligaste misstagen som du bör försöka undvika när du skapar din webbplats. Dessa baseras på tidigare erfarenheter och tips om mycket dåliga webbplatser, som ofta går hand i hand med en dålig erfarenhet. Läs igenom vår lista innan du tittar på de exempel som vi presenterar i slutet av artikeln.

Exempel på dåliga hemsidor

I den här listan har vi samlat ett antal webbplatser som hör till kategorin dåliga webbplatser. Orsaken är ofta dåliga användarupplevelser, men man kan även skylla på andra faktorer som innehåll och tydlighet. Se vad exemplen visar och vad det är som gör dem så dåliga.

The Big Ugly Website

Som namnet antyder är det kanske inte svårt att förstå varför denna webbplats är dålig. Designern här har faktiskt med avsikt försökt göra så många misstag som möjligt, för att du lätt ska kunna se hur olika element påverkar varandra. Listan över brister på den här sidan är lång, men stora animationer, dålig navigering och ett dåligt typsnitt är utan tvekan de bästa exemplen. Försök att hitta navigeringen, den hittade nämligen inte vi!

Craigslist

Craigslist är en av de mest besökta hemsidorna i USA, men också en av de värsta. Detta beror främst på att webbplatsen inte har uppdaterats sedan 1995, så kunderna tycker inte att den är särskilt användarvänlig. Webbplatsen består endast av länkar till data, något som många också anser har varit Craigslists styrka under tiden. Om du jämför den med den svenska sidan blocket till exempel, kommer du snabbt att se skillnaderna.

The World’s worst Website

Den här sidan är ytterligare ett projekt för att visa hur fel det kan gå, men den ger värdefull insikt på ett antal punkter. Först och främst är allt på den här sidan avsevärt överdrivet, men just det utgör ett utmärkt exempel på dåliga kombinationer. Några av de element som illustreras här är motstridiga färgval, blandning av ett antal olika typsnitt och ojämn placering av element. Dessutom har de slängt in lite animationer och störande element för att visa hur detta påverkar en hemsida negativt.

Lingscars

När vi först klickade oss in på den här sidan var vi inte säkra på om skaparen ville återskapa det tidiga 2000-talet eller om sidan bara var katastrofalt designad. Återigen ser vi hur mycket färg kan betyda för en hemsida och hur viktigt det är att ha en bra överblick. På hemsidan hittar du många olika element som inte nödvändigtvis hör ihop, samt störande banners som ändå ger en fin bild av helheten. Dessutom har många elementära element på sidan placerats till synes slumpmässigt, vilket gör navigeringen väldigt tröttsam. Titta också på hur de har använt sidfoten och titeln. Den senare är överlastad med innehåll, medan sidfoten saknar mycket innehåll.

Dom Perignon

Även om Dom Perignon är ett erkänt varumärke, kommer det inte utan brister. Då pratar vi inte om de dyrbara dropparna som flaskorna innehåller, utan snarare deras överkomplicerade hemsida. De har valt en design som säger mer om Lenny Kravitz (Creative Director i företaget) än själva produkten. Vill du lära dig mer om de dyrbara dropparna måste du dock navigera bort från förstasidan och ange din ålder innan du får tillgång till innehållet. Detta är ett bra exempel på dålig navigering som tar bort fokus från vad en användare faktiskt letar efter.

Penny Juice of America

Penny Juice är en av USA:s största tillverkare av juice, men det verkar som om de har glömt bort färgpaletten på sin hemsida. De använder mycket skarpa färger, vilket många tycker är oattraktivt att se på. Den här typen av design var vanlig på 90-talet, men eftersom nyanser och krav har ökat skulle de flesta avråda från den i dag.

Toronto Cupcake

När vi besöker en webbplats för godis hittar vi vanligtvis ett stort urval av frestande bilder på godiset. Detta har dock skaparen av Toronto Cupcake valt att inte göra. Denna sida är ett utmärkt exempel på hur en felaktig sida kan se ut. Bristen på innehåll i kombination med oläsbar text gjorde att vi snabbt klickade oss vidare till deras närmaste konkurrent.

Sammanfattning

Det kan vara svårt att hitta ett universellt svar på vad som karaktäriserar en dålig hemsida, men det finns ett antal bra exempel på nätet. Därför har vi valt att lyfta fram vad vi tycker utgör en bra och dålig webbplats helt enkelt, där mycket, eller allt, har gått fel i designen. Det handlar om hemsidor som ger en dålig överblick över innehållet, som använder färgerna på fel sätt eller som helt enkelt är värdelösa. Vi talar sällan om att innehållet är oanvändbart, men också om att användarupplevelsen är så dålig att folk väljer andra alternativ.

Särskilt för företag kan detta leda till att potentiella kunder går någon annanstans, men det innebär också att bra produkter försvinner i skuggan av dåliga webbplatser. Vår tydliga rekommendation är därför att hålla sig till traditionella normer, men också att använda färdiga mallar som tenderar att följa ett standardupplägg – snarare än att försöka vara kreativ på punkter som färgval, navigering och siduppbyggnad.

Om Mats

Mats är utbildad interaktionsdesigner och har erfarenhet som entreprenör vilket gör att han inte bara är kräsen när det kommer till design och användarvänlighet utan även effektivitet. Mats målsättning är därför att kunna hitta de lösningar som har goda möjligheter till sömlösa användarupplevelser utan att de blir komplicerade att arbeta med.