Dropshipping-leverantörer: De mest lönsamma alternativen

En viktig del av att driva en webbshop är att hitta varor som du kan sälja. Det skulle vara olönsamt att ha en onlinebutik om det inte finns några varor som kunderna kan köpa. För dig som driver webbshop betyder detta att du måste hitta pålitliga leverantörer som har de varor du behöver till ett så bra pris som möjligt.

Här skulle nog många önska sig ett perfekt system där allting hänger ihop, men så fungerar det dessvärre inte. Tvärtom består leverantörsmarknaden av många små och medelstora företag som kan leverera olika varor till olika priser. Vi kommer därför att titta på vilka alternativ som finns och hur de påverkar lönsamheten i din webbshop. 

För bara några år sedan kunde det här vara ett omfattande jobb, men nu har det som tur är blivit lite lättare. Detta beror främst på att det finns flera så kallade leverantörskataloger, dvs. översikter över olika grossister och leverantörer som du kan använda. 

Hitta grossister för din webbshop

I de flesta fall är det lämpligt att samarbeta med en grossist när du köper varor till webbshoppar. Det är företag som köper varor från olika producenter och sedan säljer dem till återförsäljare. För dig som återförsäljare innebär detta ofta att du kan hitta ett mycket större utbud av varor som kan beställas från samma leverantör. 

Det kan vara dyrare än att köpa den direkt från tillverkaren, men för de flesta är det ett litet pris att betala för enklare leverantörsnätverk. Genom att köpa från en grossist undviker du att ha att göra med många underleverantörer, men du kan också bara få en komplett beställning från en enda partner. 

Det är viktigt att notera att det inte alltid är fördelaktigt att gå via en grossist, men det kan vara en bra utgångspunkt. Om du till exempel har en webbshop med ett litet och målinriktat utbud kan det ofta vara bättre att handla direkt med en tillverkare. Då får du bättre utrymme för marginaler, samt möjlighet att få produkterna anpassade efter dina behov. Tyvärr är detta ofta något som kommer senare när du ökar försäljningen och därmed också får mer förhandlingsstyrka med producenterna. 

Logistik och dropshipping

Innan vi går vidare är det viktigt att tänka igenom logistiken som är kopplad till din webbshop. Här måste du välja om du själv ska sköta logistiken kring de olika produkterna, eller om en dropshipping-modell är mer lämplig för dina behov. Det senare alternativet fungerar genom att webbshoppen sköter försäljningen medan grossisten skickar varorna direkt från sitt lager till kunden. På så sätt slipper du kostnader förknippade med att lagra och skicka varorna. En sådan strategi kommer säkert att tära på din marginal, men den säkerställer också att du kan starta en webbshop med mycket mindre startkapital.

Vår rekommendation är därför att du funderar noga över vilken modell du vill använda innan du fattar beslut om leverantörer. På så sätt slipper du välja felaktiga leverantörer eller en lösning som kostar mer än nödvändigt för dina varor.

Plattformar som gör det lättare att hitta leverantörer

Vi har redan nämnt det, men så kallade leverantörskataloger har blivit en användbar resurs för nya webbshoppar. Detta gäller särskilt vid dropshipping, där webbshoppen endast sköter transaktionerna, medan grossisten eller tillverkaren sköter frakt och retur av varorna. Om du nyligen har startat en webbshop kan det vara bra att använda väletablerade företag för att se till att du får vad du betalar för.

Det som är viktigt att notera när man säljer leverantörer till sin webbshop är att många av dessa ofta finns i Asien. Detta innebär långa leveranstider och svårigheter att kontrollera varorna innan du har undertecknat ett avtal. Därför rekommenderar vi att du för dina första beställningar använder plattformar och grossister som redan är väletablerade. Du hittar några goda exempel på detta nedan:

Det här bör du titta efter när du väljer leverantör

En utmaning när du hittar grossister på nätet är kvaliteten. Många företag handlar med kopior av välkända varumärken som ofta är av dålig kvalitet. Om du har otur kan du få en container full med oanvändbara varor om du köper från fel leverantör. Detta gäller särskilt för beställningar som skickas till Asien där priserna ofta är lockande men kvaliteten kan vara varierande. 

För att undvika att lägga allt ditt kapital på varor som inte kan säljas vidare till kunderna har vi tagit fram några punkter som du bör vara medveten om. Det handlar främst om att välja leverantörer med omsorg, men också om hur du kan säkra dina varor innan du låser in stora kapitalbelopp. 

  • Kvalitet: Som vi redan har nämnt varierar kvaliteten ofta mellan olika tillverkare. Du bör därför begära att få varuprover innan du gör en större beställning. 
  • Efterfrågan: Har du hittat en ny produkt som du tror att dina kunder kommer att gilla? Beställ ett litet parti och se hur stor efterfrågan är innan du köper i stor skala. På så sätt kan du lättare se om det är något som du bör beställa mycket av eller om bara några få var intresserade. 
  • Tull och avgifter: Det kan ofta vara lockande att beställa varor från Asien på grund av det låga självkostnadspriset, men när man räknar in tullar och skatter kan det vara billigare att beställa varor från tillverkare som finns i Europa. Det gäller i synnerhet textilier och liknande produkter, som det finns tillverkare av i flera europeiska länder.

Sammanfattning

Det kan vara både krävande och svårt att skaffa varor till webbshoppar. Detta gäller särskilt om du måste samarbeta med olika tillverkare och hantera långa logistiksträckor. Därför väljer många att använda lokala grossister för att göra jobbet enklare. I denna artikel har därför redogjorts för de alternativ som finns i Europa, samt hur du bör tänka för att hitta din favoritpartner för samarbeten på nätet. 

Om Lasse

Lasse har lång erfarenhet som affärsutvecklare. Efter att ha varit helt central i utvecklingen och uppstarten av ett antal verksamheter/webbportaler har han plockat upp ett gäng tips. Nu är Lasses mål att dela med sig av all kunskap han har fått med sig på vägen.