Regler för webbshoppar: Det viktigaste du bör veta – enkelt förklarat

När du startar din egen webbshop betraktas du plötsligt som en självständig entrepenör och måste därför följa de löften och regler som gäller för ditt företag. Konsumentskyddslagstiftningen är en av de viktigaste i detta avseende. Vi ska därför titta på några av de viktigaste punkterna som framkommer i detta sammanhang.

Syftet med denna artikel är att ge en kortfattad introduktion till de viktigaste punkterna i lagstiftningen. På så sätt kan du se till att din webbshop uppfyller de grundläggande kraven för att fungera väl och undvika att du hamnar i konflikt med tillsynsmyndigheterna. En annan anledning till att det är fördelaktigt att följa dessa punkter är att det ger ett ökat konsumentförtroende när din nätbutik framstår som så legitim och seriös som möjligt. Den här artikeln kan därför vara till särskild hjälp för nyetablerade nätbutiker som inte är säkra på vilken information och vilka skyldigheter de måste följa. 

Är du redo för en snabbdykning i reglerna för webbshoppar? Låt oss börja. 

Vad är konsumentverket?

Konsumentverket är en myndighet som finns till för dig som konsument. En konsument är en person som köper något av ett företag. Vårt jobb är att försöka skydda dig som konsument så att du ska känna dig trygg och säker när du handlar. Vi tipsar om vad du kan tänka på och vad du har rätt till enligt lagen.

Konsumentverket ser till att saker som du köper inte skadar dig. De ser också till att reklam som företag riktar till dig inte ser ut på ett sätt som lurar dig. De håller även koll på att företag som säljer saker gör rätt, att de följer lagar och regler. 

Om du har frågor kan du hitta svar och tips på deras webbplats hallåkonsument.se.

Informationskrav för webbshoppar

Som ägare av en webbshop finns det ett antal informationskrav som du måste uppfylla. Det handlar om att ge konsumenterna en inblick i vem som står bakom en webbshop och vem de faktiskt handlar med. Du måste också ge information om de olika produkter och tjänster som är kopplade till den verksamhet du bedriver. Nedan kan du läsa mer om vad du måste informera om i din webbshop. 

Produktens eller tjänstens viktigaste egenskaper

Det kan vara svårt att beskriva detta på ett bra sätt, men du är faktiskt skyldig att ge information om egenskaper som kan vara avgörande för kundens beslut. Det bästa exemplet på detta är en informativ och saklig produktbeskrivning i din webbshop där du ger en introduktion till produkten. Enligt tillsynsmyndigheterna är detta ofta en punkt där nya webbshoppar hamnar på fel spår eftersom produkterna i webbshoppen inte kommer med tillräcklig information.

Krav på säljaren vid en beställning

E-handelslagen ställer följande krav på säljaren vid en beställning:

  • Säljaren ska ha tekniska hjälpmedel som gör det möjligt för kunden att upptäcka och rätta till inmatningsfel innan hen gör en beställning. Säljaren ska också informera om hjälpmedlen och vilka steg kunden måste gå igenom för att göra en beställning.
  • Det ska tydligt framgå på vilka språk kunden kan göra sin beställning.
  • Kunden ska utan dröjsmål få en beställningsbekräftelse med e-post.
  • Avtalsvillkoren som rör beställningar ska finnas tillgängliga så att kunden kan spara dem.

Entreprenörens identitet

Vem står bakom webbshoppen? I Sverige måste säljarens namn, adress, e-postadress och organisationsnummer finnas i e-butiken.

Det ska alltså vara lätt att få tillgång till information om vem som står bakom en webbshop. 

Priser

Pris på varor och tjänster ska anges klart och tydligt. Om skatter och fraktkostnader tillkommer ska det anges särskilt.

Betalning, leverans och reklam för varor

Information du som säljare ska lämna:

  • Ditt namn, adress och organisationsnummer.
  • Varans/tjänstens huvudsakliga egenskaper.
  • Varans/tjänstens pris (inklusive skatter och avgifter).
  • Leveransvillkor.
  • Betalningsvillkor.
  • Villkor för ångerrätt.
  • Vad lagen säger om reklamationer.

Ångerrätt

Reglerna för ångerrätt ser likadana ut för köp i Sverige såväl som inom EU, Norge, Island och Storbritannien. Ska du sälja varor eller tjänster till konsumenter via en webbshop måste du följa lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler. I lagen ingår bland annat att köparen har en ångerrätt på 14 dagar från det att produkten mottagits. Det finns dock situationer där köparens ångerrätt är längre än så men även situationer som inte omfattas av ångerrätten.

I vissa fall kan även du som säljare ha rätt till ersättning från en köpare som ångrar sitt köp. Detta kan omfatta ersättning för värdeminskning om köparen har använt produkten mer än vad som är nödvändigt för att fastställa varans egenskaper eller funktion.

Abonnemang och bindningstid

Ett vanligt sätt att lura in konsumenter i abonnemang är att företag erbjuder väldigt billiga eller gratis produkter. Det kan handla om att du ska få prova en produkt eller att det första paketet med produkten är gratis. Om det stod provpaket i en annons men sedan står välkomstpaket när varan levereras, kan det betyda att du har hamnat i en prenumeration.

I stället för att få ett provpaket där du kanske bara skulle betala portot kan du hamna i ett abonnemang som kostar dig pengar varje månad. Många konsumenter upptäcker att de har hamnat i en abonnemangsfälla först när det börjar komma fakturor med posten eller när pengar plötsligt dras från deras konto.

Kom ihåg att du har dessa rättigheter när du beställer något på nätet:

  • Du har ångerrätt i 14 dagar när du handlar på distans, till exempel på nätet eller telefon.
  • Du är inte skyldig att betala för något du inte har beställt.
  • Företaget ska ge dig tydlig info om priset.
  • Du har möjlighet att protestera mot krav på betalning om du får hem en vara som du inte har beställt.

Sammanfattning

Det kan vara spännande att lansera en egen webbshop, men det är viktigt att det görs rätt. Här kan det finnas mycket att ta tag i och vi har därför valt att lyfta fram några av de viktigaste punkterna för dig som ska skapa din egen webbshop. Det är dock viktigt att notera att detta endast är ett utdrag ur en större lagstiftning, vilket innebär att du bör försäkra dig att du följer lagstiftningen som gäller för din egen verksamhet. Om du är osäker på vad som gäller för dina produkter eller webbshop bör du rådgöra med juridisk expertis eller företagsorganisationer.

Om Mats

Mats är utbildad interaktionsdesigner och har erfarenhet som entreprenör vilket gör att han inte bara är kräsen när det kommer till design och användarvänlighet utan även effektivitet. Mats målsättning är därför att kunna hitta de lösningar som har goda möjligheter till sömlösa användarupplevelser utan att de blir komplicerade att arbeta med.