Hur du förbättrar din hemsida: 7 enkla och effektiva tips (2024)

När det gäller synlighet på nätet har hemsidan sedan länge blivit en viktig faktor. Den fungerar inte bara som en försäljningsavdelning dygnet runt, utan kan också vara ditt företags mest värdefulla tillgång. Dess design och funktionalitet förändras dock ständigt, så den kan snabbt bli föråldrad. 

Därför är det viktigt att ha en plan för att kontinuerligt förbättra din hemsida. För att hjälpa dig att göra detta har vi sammanställt sju enkla och användbara tips som du kan använda år 2024. Dessa kräver inga stora förändringar, men kan samtidigt ge dig bättre resultat och en välbehövlig ansiktslyftning din hemsida.

7 tips för att förbättra din hemsida

Det är viktigt att komma ihåg att webbdesign är flytande. Det betyder att det alltid finns något som kan ändras, uppdateras eller anpassas för att förbättra upplevelsen. Därför bör du alltid ha en plan för hur din hemsida kan utvecklas i takt med ditt företag och det budskap du vill presentera. För att underlätta detta har vi sammanställt sju enkla tips för att förbättra din webbplats år 2024. 

1. Använd vita utrymmen

Ett typiskt misstag som många gör när deras hemsida börjar locka till sig trafik är att de försöker utnyttja varje centimeter av hemsidan. Detta resulterar ofta i att annonser, rekommendationer, produkter och annat dyker upp över hela sidan. En studie från Crazy Egg visar dock att det bör finnas utrymme på din hemsida. 

Vi pratar inte om att webbplatsen ska vara vit och all design neutral, utan snarare att tomt utrymme ökar fokus på budskapet. Genom att ha färre element som konkurrerar om besökarnas uppmärksamhet kan du öka sannolikheten för att de får den viktigaste informationen. 

Det är därför viktigt att hitta balansen mellan vita ytor och hur man placerar sitt budskap. Ett bra exempel på detta är Sara Does SEO. Här kan du se hur budskapet är centrerat i mitten av webbsidan – och sedan kompletterat med vitt utrymme. På så sätt kan du rikta uppmärksamheten dit du vill ha den, helst en CTA-knapp. 

2. Optimera hastigheten 

Nästa punkt på menyn bör vara att optimera hastigheten på din hemsida. Detta försummas ofta, men det är lika viktigt som innehållet. Många användare kommer att klicka sig bort från din hemsida och hitta ett alternativ om den tar för lång tid att ladda. Lyckligtvis är detta något som lätt kan förbättras utan att det tar alltför mycket tid och kostar. 

När du först lanserade en företagshemsida fanns det förmodligen inget behov av en dedikerad server eller hög hastighet. Men i takt med att hemsidan har vuxit kommer behovet av detta att öka. Du bör därför undersöka möjligheten att uppgradera det webbhotell du har – eller hitta ett webbhotell som är bättre lämpat för den trafik du har idag. 

3. Använd tydliga CTA-budskap (Call to Action)

De flesta som handlar på nätet är redan vana vid att följa visuella signaler för att ta reda på vilket innehåll som är viktigt för dem. CTA:er (Call to action) är en välkänd strategi, men den används fortfarande i mycket mindre utsträckning än du kanske tror. Här handlar det om att ge användarna enkel navigering så att de kommer från A till B med så få distraktioner som möjligt. 

Här spelar både färg och psykologi en viktig roll när du designar knappar till din hemsida. Ett antal olika studier har genomförts på detta område under de senaste åren, och en studie från Maxymiser visade att olika färger kan göra en skillnad på mer än 10 % i konverteringar. Detta beror på att olika färger på knappar kan påskynda olika budskap och därmed också spela på användarnas undermedvetna. 

Dessutom blir det viktigt att välja de ord som används på en CTA-knapp med omsorg. Olika formuleringar av budskapet kan ha en inverkan på om du vill upphetsa användaren till att vidta åtgärder eller inte. Det är här som emotionell identifiering kommer in i bilden – vilket innebär att anpassat innehåll på olika marknader är viktigt. 

4. Responsivitet och mobiloptimering

Google uppskattar att så mycket som 65 % av trafiken till de flesta hemsidor kan komma via mobila enheter i dag, vilket innebär att en mobilanpassad webbplats är avgörande för framgång. Framför allt bör användbarhet och navigering stå i centrum. Tidigare har detta bara handlat om användarupplevelsen, men nu har mobiloptimering blivit viktigt även för SEO

Detta skedde efter att Google började straffa hemsidor som inte är optimerade för mobilanvändare. För webbplatsägare innebär detta att en brist på AMP kan leda till att du med tiden rankas lägre i Google. Många nya hemsidor som lanseras idag börjar därför med mobilversionen och utvecklar sedan sin webbläsarversion.

logo

Bäst för de flesta

star icon star icon star icon star icon star icon

4.8/5

Nyckelinfo

Pris från: Gratis

Gratis testperiod: Ja

5. Upptäck dina 404-felmeddelanden

Du har säkert någon gång hamnat på en 404-sida när du har surfat på en hemsida. Det är inte bara frustrerande, utan tyder också på dåligt underhåll av webbplatsen. Användare som klickar på en länk eller bild förväntar sig att de kommer till den destination de tänkt sig. 

En 404-sida kan vara ett dåligt tecken. Lyckligtvis finns det enkla onlineverktyg som gör det möjligt att upptäcka sådana 404-meddelanden och korrigera dem. Google Webmaster har till exempel flera verktyg som gör att du kan genomsöka din webbplats och lista potentiella 404-meddelanden. Dessa länkar kan sedan korrigeras för att ge en bättre webbplatsupplevelse. 

6. Se till att din webbplats är driftskompatibel

Har du någonsin gått från en sida till en annan på en hemsida och upptäckt att designen plötsligt ändrats drastiskt? Det kan handla om ändrade typsnitt, storlekar på rubriker, färger, knappar eller andra stilar. Oavsett vad det är bör du se till att utseendet och känslan på din hemsida är konsekvent oavsett var du befinner dig på webbplatsen. 

Det ska vara lätt att navigera runt på din hemsida – och det ska inte finnas några betydande förändringar från sida till sida. En bra tumregel här är att använda en mall för alla sidor så att det visuella är detsamma. Du kan sedan anpassa innehållet vid behov. 

7. Använd bilder på rätt sätt

Det råder ingen tvekan om att det bör finnas bilder på en hemsida, men många gör fortfarande fel. Bilderna finns inte bara på många konstiga ställen, utan de bilder du använder ska också stödja företagets visuella profil. Därför är det viktigt att använda bilder som stöder det visuella budskap som du vill att ditt företag ska presentera. 

Det har forskats en hel del om användningen av bilder på webbplatser, och de flesta av dessa är ganska lika i sina resultat. De är att de flesta användare kommer att skanna igenom din hemsida genom att titta på rubrikerna, men också på de visuella aspekterna. 

Bra bilder kan öka sannolikheten för att användarna tar sig tid att läsa mer om vad som står på sidan. Å andra sidan kan standardiserade lagerbilder eller bilder som är irrelevanta för innehållet på sidan ofta undertrycka relevant information på sidan. Interaktion med innehåll och bilder är därför en viktig del av optimeringen av din hemsida. 

Hur ofta bör hemsidan uppdateras?

En fråga som ofta dyker upp är hur ofta man ska uppdatera en hemsida, men det är inte nödvändigtvis rätt tillvägagångssätt. Så länge du fokuserar på “evergreen”-innehåll dvs. innehåll som förblir relevant med tiden – är det inte nödvändigt med täta förändringar. Istället kan du fokusera på nytt innehåll och sedan uppgradera på vägen. 

Den utmaning som många människor står inför är att de lämnar sin hemsida passiv och därmed blir mindre relevant med tiden. Detta innebär att du regelbundet måste avsätta betydande tid eller ta genvägar för att upprätthålla din relevans. 

Sammanfattning

Det finns ett antal enkla åtgärder som du kan vidta för att ge din hemsida nytt liv. Många människor tenderar att tänka på stora uppgraderingar när de tänker på att göra något, men som vi har sett i den här artikeln – några enkla steg kan räcka långt. Vi hoppas att dessa sju tips hjälper dig att uppgradera din hemsida och öka den visuella presentationen av ditt företag år 2024. 

Dessutom är det viktigt att komma ihåg att det övergripande utseendet på din hemsidakan vara relativt enkelt, så länge innehållet och budskapet presenteras tydligt för dina kunder. Många spenderar en onödig del av sin budget på webbutveckling, när ett väl genomtänkt innehåll kan ge lika bra resultat med tiden. Kom bara ihåg att din hemsida kommer att vara ett centralt nav för alla kanaler som finns tillgängliga för företag, och bör därför vara en tydlig representation av hur ditt företag vill presentera sig på nätet. 

Om du kanske inte redan har skapat din webbplats kan du kolla in vår guide här.

Om Mats

Mats är utbildad interaktionsdesigner och har erfarenhet som entreprenör vilket gör att han inte bara är kräsen när det kommer till design och användarvänlighet utan även effektivitet. Mats målsättning är därför att kunna hitta de lösningar som har goda möjligheter till sömlösa användarupplevelser utan att de blir komplicerade att arbeta med.