Idag är internet den största och viktigaste kanalen för information och marknadsföring. Vart trafiken tar vägen blir därför viktigt för de som har sin verksamhet på internet. Ett av de bästa sätten att spåra och få en överblick över denna trafik är med Google Analytics. I den här artikeln går vi igenom vad du behöver veta och tips på hur du enkelt kommer igång.
Vad är Google Analytics?
Det finns ett antal sökmotorer online idag, men den överlägset största är Google. För att dra full nytta av Google har Google utvecklat sina egna verktyg och Google Analytics är ett av dessa.
Google Analytics är ett analysverktyg som kan berätta om saker som vad användare gör på en given webbplats och hur många besökare du har. Här får du data och insikter som kan användas för att förbättra eller vidareutveckla dina egna tjänster och kan hjälpa dig att berätta om hur du potentiellt kan förbättra din marknadsföring.
Om du eller ditt företag har en hemsida är det helt klart att du ska använda Google Analytics till viss del nästan oavsett vad. Och det bästa av allt är att detta otroligt bra verktyg är helt gratis. Nackdelen är att det kan vara något övermäktigt om man inte har någon kunskap om detta sedan tidigare. Som tur är har du många hjälpmedel som kan hjälpa dig.
Hur använder man Google Analytics?
Hur du faktiskt använder detta analysverktyg kommer främst att variera beroende på dina behov. Vi rekommenderar att du sätter dig väl in i det innan du börjar handla efter den information du har fått. Därför är det en fördel att du går en kurs som vi går in närmare på nedan, men här går vi snabbt igenom hur du kommer igång.
Först måste du följa 5 steg för att komma åt den information du vill ha och de ser ut så här:
- Skapa ett Google Analytics-konto
- Lägg till webbadressen och vilka områden du vill spåra
- Lägg till en vy för önskad sida
- Lägg till en spårningskod direkt efter huvudrubriken på din webbplats
- Gå till Google Analytics-portalen och kontrollera att koden fungerar
Dessa steg kan verka konstiga, men lyckligtvis finns det mer än tillräckligt med resurser för att hjälpa dig komma igång. För det finns mycket terminologi som inte används på så många andra ställen och det finns ofattbart många olika möjligheter till individuell anpassning.
Vad kan du använda Google Analytics till?
Google Analytics har ett antal användningsområden som huvudsakligen baseras på informationen som erhålls genom detta verktyg. Hur du ska använda det är helt upp till dig och du kan hitta områden som är speciellt lämpade för dig. Därför lönar det sig att vara medveten om vilka möjligheter man har.
Vad du normalt kommer använda det till baseras till största delen på de funktioner som verktyget har. Här har du en översikt över några av dem:
- Övervakningsverktyg och visualisering av data
- Filtrering av data.
- Insamling av data från applikationer och program.
- Framsynsanalys och upptäckt av avvikelser.
- Segmentering av analyser.
- Kommunikation och delning av information.
- Integration med ett antal av Googles andra analys- och marknadsföringsprodukter som Google Data Studio, Google AdSense, Google Search Ads 360 och många fler.
Genom dessa funktioner kan du samla in nödvändig data som du eller ditt företag kan använda för en mängd olika ändamål. Exempel på detta kan vara för marknadsföring, där du kan se vilka sidor som lockar mest trafik och få potentiella kunder att spendera mest tid på en given sida. Du kan sedan använda detta för att se om det finns något du eventuellt kan använda på andra sajter som inte genererar lika mycket trafik.
En kurs kan vara det bästa sättet att komma igång
Oavsett om du är lite insatt i hur det här fungerar eller om du är helt ny så finns det som tur är sätt du enkelt kan lära dig det du behöver för att komma igång. Här har vi tittat på 5 kurser du bör överväga och dessa kommer att täcka det mesta för den som inte har lång erfarenhet:
- Google har sin egen Analytics Academy
Det ligger helt klart i Googles eget intresse att ha tillräcklig kunskap för att använda deras tjänster. Därför kan du genom Analytics Academy ta del av olika kurser baserat på nivå och användningsområde.
Detta är definitivt ett bra alternativ om det här är nytt för dig eller om du vill utöka dina kunskaper. Kurserna är helt gratis och du kan räkna med att lägga fyra till sex timmar på nybörjarkursen. Nackdelen är att man inte får någon individuell uppföljning
- Bli certifierad i Google Analytics genom Udemy
Hos Udemy får du en internationell kurs som ger dig en certifiering i Google Analytics. Den här kursen passar både dig som är helt ny och dig som kanske har lite erfarenhet sedan tidigare, men vill ha uppfräschning och vidareutveckling.
Förutom Analytics Academy är den här kursen den i särklass billigaste av de vi har tittat på och kostar endast 84,99 $, där det även är möjligt att få en rabatt på upp till 84%. Man bör räkna med att lägga en till två dagar på denna kurs.
Vilka parametrar används för dessa analyser?
Google Analytics kan ge dig massor av olika information och denna baseras på olika parametrar. Eftersom dessa parametrar huvudsakligen är skrivna på engelska kommer vi att gå igenom dessa här med engelska namn och det kan vara en fördel att lära sig dem. Ett av de viktigaste orden du kommer att stöta på ofta är metrics, där metrics är termen för de kvantitativa parametrarna. Det finns upp till 200 av dessa så vi kommer att hålla oss till några av de viktigaste och mest populära:
- Users: På svenska är användare termen för nya eller unika besökare på webbplatsen.
- Sessions: Sessioner beskrivs som en grupp av besökares handlingar inom 30 minuter efter aktivitet.
- Percentage of new sessions: Hur stor andel av besökarna på hemsidan är nya användare.
- Pages per session: Hur många sidvisningar du har under en session.
- Bounce rate: Hur många procent av användarna tittade bara på en sida.
- Page views: Totalt antal sidvisningar.
Förutom metrics har du även en annan form av parametrar som kallas dimensions. Dimensions eller dimensioner är kvalitativa parametrar som används för att beskriva andra former av data. Här är några av de mest använda:
- Vilken webbläsare som används
- Språk
- Stad och land
- Enhetens modell
- Användarens åldersgrupp
Är det värt att göra detta själv?
Detta kan förstås vara överväldigande för många då det potentiellt finns mycket att sätta sig in i. Och det är en fördel att vara medveten om att det finns en del fallgropar inom detta. Och då kan man fråga sig om det här verkligen är något man borde göra själv? Där man i de flesta fall där man kan dra nytta av något av detta bör använda Google Analytics till viss del.
Huvuddelen av detta arbete kan också överlåtas till externa parter. Det finns otroligt många aktörer som kan göra jobbet åt dig och generera mycket värde. Men du bör själv ha en tillräckligt bra förståelse för hur detta fungerar för att kunna utnyttja denna data på bästa möjliga sätt och kunna ställa krav på vad du vill.
Att pröva sig fram kostar ingenting
Det finns mycket du kan lägga pengar på i förhållande till kurser, lösningar och extern hjälp, men du behöver inte nödvändigtvis lägga pengar på något av detta. Eftersom grundlösningen och Googles egna kurser är helt gratis är detta en mycket bra utgångspunkt för att prova på utan några förpliktelser eller extra kostnader.
Så oavsett om du vill ha fler träffar på din hemsida, mer försäljning i din webbutik eller generellt vill lära dig mer om hur datatrafik och sökmotorer fungerar så kan du lära dig otroligt mycket genom Google Analytics.