Köpa hemsida: Detta är den bästa metoden för att köpa en hemsida

Det finns ett antal artiklar om hur man köper en befintlig hemsida, men hur går man tillväga för att köpa en ny webbplats? Du kan säkert skicka en förfrågan till olika byråer för att få ett prisförslag, men på så vis får du sällan bäst resultat. Hemligheten bakom ett bra erbjudande är att låta byråerna konkurrera om dig och inte tvärtom. Därför har vi sammanställt den här omfattande guiden om hur du köper hemsidor med de bästa villkoren. 

På den här sidan har vi samlat allt du behöver veta om att skaffa en offert, om fördelarna med att göra det och om de viktigaste sakerna att känna till när du lanserar en ny hemsida. Vi har också information om hur du kan planera jobbet på bästa möjliga sätt för att hålla ner priset så lågt som möjligt. Är du redo att köpa din första hemsida? Då har du kommit rätt.

Så får du en offert för en hemsida

För att få ett så realistiskt erbjudande som möjligt är det viktigt att ha alla fakta på bordet. Du bör därför göra upp en plan över vilken information du kan lämna till byråerna innan du ber om en offert. På så sätt kan du på bästa sätt beräkna ett pris och få det bästa erbjudandet. Vår tydliga rekommendation på detta område är att använda en priskalkylator som hämtar in erbjudanden från flera byråer samtidigt. 

Genom att skicka din förfrågan till så många byråer som möjligt får du inte bara fler erbjudanden, utan du kan också få mer förmånliga villkor. Detta beror på att varje byrå får samma begäran och information om att den har gått ut till flera byråer samtidigt. De måste därför utforma sitt eget erbjudande så attraktivt som möjligt, för att du ska vilja välja dem framför konkurrenten. För dig som köpare innebär det att du kan få ett lägre pris. Du kan sedan jämföra de erbjudanden du har fått och välja det som passar ditt projekt bäst.

Så vad bör du tänka på innan du köper en hemsida? Vi har sammanställt allt nedan. 

Detta bör du tänka på innan du köper en webbplats

Om du aldrig har skapat en hemsida tidigare kan det vara svårt att kontrollera alla variabler. Därför har vi sammanställt en lista med några tips som gör det lättare att kartlägga dina behov. Du bör göra detta innan du accepterar en offert, så att du kan få en så korrekt prisbild som möjligt. 

Vårt bästa tips är att gå igenom alla dessa frågor innan du påbörjar ditt projekt. På så sätt kan du ge byråerna en så bra bild som möjligt av projektet och på så sätt få de bästa erbjudandena. Sedan är det upp till dig att jämföra de olika erbjudandena och välja det som bäst passar dina behov.

Vad är ditt mål med att köpa hemsida?

Det första du bör tänka på är vad syftet med din hemsida är. Det handlar inte bara om design, utan också om funktionalitet och vad du vill att hemsidan ska ge besökarna. Du bör också tänka på vad hemsidan kommer att bidra till din verksamhet. Ska den generera nya kunder, skapa trafik till andra källor eller bara representera företaget?

Genom att identifiera hemsidans mål kan du också lättare upptäcka om det krävs olika funktioner för att uppnå detta. Om du behöver kodning eller design utöver vad som är standard kommer det att påverka den totala kostnaden för din hemsida. Här rekommenderar vi att du är så detaljerad som möjligt, så att de som ska ge ett pris förstår vad du verkligen menar. Ett bra tips kan vara att bifoga skisser eller förklaringar om du anser det nödvändigt. 

Vad är din budget?

Hur tråkigt det än är att erkänna, så styr budgeten vilka möjligheter du har. Därför är det viktigt att du har en klar uppfattning om hur mycket pengar du har till förfogande för ditt projekt. Detta är också viktig information som en byrå vill veta. Inte för att ge ett så högt erbjudande som möjligt inom budgeten, utan snarare för att veta vilka möjligheter som dyker upp.

Du bör därför vara så realistisk som möjligt när du uppskattar vilken budget du har att bygga på. Detta kan ge en byrå en bättre förståelse för vilken strategi de behöver anta och vilka möjligheter de har att t.ex. anlita extern hjälp om det behövs. Det kan vara nödvändigt att arbeta med mer kreativa projekt som omfattar UX, UI och kodning av funktionalitet. 

Hur ska hemsidan marknadsföras?

Eftersom den här artikeln handlar om att köpa en hemsida och sedan publicera en helt ny hemsida måste man skapa trafik. Det bör därför fastställas en tydlig strategi för hur detta ska ske. Det finns flera alternativ för hur du kan planera marknadsföringen, men en kombination av SEO och SEM är den mest effektiva. 

För att marknadsföra nya hemsidor handlar det om att generera så mycket tillförlitlig trafik som möjligt. Du bör därför identifiera vilka kanaler som är relevanta för din hemsida och hur de kan utökas för att få maximal effekt. Vi ska därför ta en snabb titt på hur du kan skapa en enkel marknadsföringsstrategi för din nya hemsida på nolltid.

  1. Det första du bör göra är att skapa en bra innehållsplan som är relevant för vad företaget vill uppnå. Det kan vara bra att inkludera innehåll som på ett organiskt sätt kan främja de tjänster eller produkter som företaget säljer. 
  2. När du vet vilket innehåll du vill ha måste företaget identifiera de nyckelord som garanterar att innehållet placeras på rätt plats i sökmotorn. Du kanske vill anlita en SEO-byrå eller ta en snabbkurs i SEO så att du vet vad som krävs. 
  3. När nyckelorden och innehållet är klara är det dags att genomföra strategin. Publicera regelbundet innehåll, sprid det i de valda kanalerna och komplettera med strategiska annonser om budgeten tillåter det. 

Vilka publiceringsverktyg (CMS) ska användas?

Om du aldrig har skapat en hemsida tidigare kan det vara en svår fråga att besvara.Det är viktigt att veta vilka alternativ du har. Det CMS du väljer har stor betydelse för det pris du får i slutändan. Det kan därför vara smart att ha en uppfattning om hur man vill ha det innan man gör en beställning. 

På detta område rekommenderar vi helt klart att du väljer WordPress CMS. Detta är det mest populära systemet och det är utan tvekan här du hittar det största utbudet av funktioner. Du kan till exempel använda tillägg för att lägga till funktioner utan att behöva bygga något från grunden. På så sätt kan du spara några kronor och därigenom säkerställa bättre utrymme i budgeten.

Ha en innehållsplan

Vi har redan tagit upp behovet av bra innehåll på din hemsida, men när allt du redan har publicerat är publicerat – vem ska fortsätta skriva? Detta är bra att tänka på innan du börjar. Det kanske inte påverkar kostnaden för att köpa en hemsida, men det kommer att ha en stor inverkan på de fortsatta driftskostnaderna för din hemsida. 

Ett misstag som många nya företag gör är att VD:n måste skriva allt innehåll själv. Det kan mycket väl vara så att ledningen själv har den bästa kunskapen om företaget, men det betyder inte att de är bra skribenter. Det kan därför vara lämpligt att anlita en extern skribent som är organisationens röst. 

Du kan till exempel använda frilansare eller en copywritingbyrå, men i vilket fall som helst bör det vara tänkt som ett långsiktigt förhållande. På så sätt upprätthåller du företagets profil och säkerställer ett jämnt flöde av innehåll i takt med att webbplatsen och de sociala kanalerna behöver det. 

Att-göra-lista för att köpa hemsida

Har du kommit ihåg allt du behöver veta innan du köper en webbplats? Här har vi satt ihop en praktisk att göra-lista som kan göra det enklare att få med all information i din ansökan:

Sammanfattning

Att köpa en hemsida kan tyckas vara en stor uppgift. Vi har därför samlat allt du behöver veta om detta, samt några bra tips om hur du får de bästa erbjudandena. Du hittar också en praktisk checklista och vår priskalkylator, som gör det möjligt att få offerter från flera byråer samtidigt. På så sätt kan du låta dem konkurrera om ditt projekt, i stället för att behöva försöka få individuella offerter från varje byrå. Detta kan garantera att du får bättre villkor och inte minst ett förmånligare pris.