Marknadsför din webbshop: Tips som du inte har råd att missa

En webbshop är utan tvekan ett måste nuförtiden, men det kan vara svårt att marknadsföra den. De traditionella kampanjer som du har använt för en fysisk butik kommer sällan att fungera bra på nätet, så här är det viktigt att använda rätt verktyg. Det går såklart att bara hoppas på att kunderna dyker upp av sig själva efter att du startat en webbshop, men denna strategi är inte att rekommendera.

Vi kommer därför att ge dig några användbara tips om hur du kan marknadsföra din webbshop med hjälp av organisk trafik. Innan vi går vidare är det viktigt att notera att organisk trafik sällan är något som sker över en natt. Du bör därför utgå från att detta är något som du måste arbeta med med tiden.

Generera trafik till din webbshop

Fördelen med en webbshop är att antalet potentiella kunder kan öka avsevärt jämfört med en fysisk butik. Men det innebär också att du måste konkurrera med andra webbshoppar som kan erbjuda samma produkter i sin butik från hela landet. För att marknadsföra din webbshop på ett effektivt sätt bör du därför dela in dina målgrupper i följande tre kategorier:

  1. Personer som har handlat i din butik tidigare eller som redan känner till din webbshop.
  2. Personer som letar efter de produkter som du erbjuder i din webbutik, men som inte känner till din butik. 
  3. Personer som skulle kunna överväga de produkter du erbjuder om de blev introducerade till dem. 

Detta är kanske en alltför förenklad sammanfattning för marknadsföringsexperter, men det är faktiskt så enkelt. Det är dessa tre grupper som du bör ha i åtanke när vi tittar på strategier och tips för hur du kan marknadsföra din webbshop på ett mer effektivt sätt. 

Marknadsföringsstrategier i sex punkter som kan promota din webbshop

Vi har pratat med ett antal experter och grundare som har lyckats med webbshoppar och nedan har vi samlat de strategier som framstod som de viktigaste för att du ska kunna marknadsföra webbshoppar.

1. Bygg upp och underhåll din e-postlista

Oavsett om du skickar ut erbjudanden eller bara håller kontakten med potentiella kunder, är en bra e-postlista ett bra sätt att göra det. Du bör därför se till att dina kunder får ett mervärde av att prenumerera på dina nyhetsbrev. Du bör sedan upprätta en bra plan för hur ofta sådana brev ska skickas ut och vad de ska innehålla. 

Här kan det vara klokt att investera i ett bra system för inbound marketing. På så sätt kan du enkelt samla in e-postadresser och dela upp dem i olika grupper med tiden. Sedan kan du anpassa innehållet som skickas till dessa kunder utifrån tidigare intressen och liknande kriterier. 

2. Använd rätt kanaler

En viktig del av att locka till sig kunder på nätet är organisk närvaro i rätt kanaler. Här är sociala medier utan tvekan det enklaste alternativet, som också erbjuder kostnadseffektiv exponering för potentiella kunder. Det är dock viktigt att välja rätt kanaler beroende på var dina kunder sannolikt befinner sig. 

Det är till exempel naturligt att vara närvarande på Instagram, Pinterest och andra bildtjänster om du säljer produkter som lätt kan fotograferas. Då kan du lägga upp eleganta bilder på produkterna och marknadsföra dem via sociala medier på detta sätt. Det är viktigt att ha en tydlig strategi för hur du vill framträda och hur ofta du vill ladda upp nytt innehåll till din kanal. 

3. Sökmotoroptimering

Sökmotoroptimering (SEO) är något som de flesta har hört talas om, men som kanske inte är så lätt att sätta sig in i. Det handlar om att göra en hemsida så begriplig som möjligt för sökmotorn (till exempel Google) och sedan få en bättre placering i sökresultaten. SEO är en viktig del för att få organisk trafik till en hemsida, men det är också en av de saker som tar längst tid att bygga upp. 

Till att börja med bör du se till att hemsidan är optimerad på ett bra sätt och att rätt nyckelord är placerade på strategiska platser. Om du aldrig har sysslat med SEO tidigare är det klokt att gå en introduktionskurs innan du börjar. En snabb sökning på Google kommer snabbt att avslöja flera bra kurser, men vi kan rekommendera både Semrush och Ahrefs som användbara utgångspunkter. Det är SEO-verktyg som också erbjuder gratis utbildning genom gratis artiklar och videor. 

4. Publicera användbart innehåll

Konkurrensen om kunderna är hård på nätet, vilket innebär att du måste erbjuda det lilla extra. När det gäller en webbshop innebär detta ofta att du måste ha användbar information och innehåll för att locka kunder till din hemsida. Här kan det vara bra att fråga sig “Vad vill mina kunder ha för produkter?” och sedan försöka skapa innehåll som tar hänsyn till detta. 

Till exempel kan användarhandböcker och rekommendationer vara bra källor till innehåll som kunderna uppskattar. Det är dock viktigt att se till att innehållet inte är alltför reklammässigt, eftersom det ofta kan ha en negativ effekt på hur det tas emot.

5. Använd betald placering i sökmotorn

Som vi redan har nämnt tar det ofta ett tag att nå toppen av ett sökfält genom organisk SEO. Därför kan det vara bra att använda sökmotormarknadsföring (SEM) för att stärka din strategi från början. Här är Google Ads det vanligaste alternativet, och i praktiken innebär det att man köper en topposition genom annonser. 

För en ny webbshop kan detta vara en bra utgångspunkt för att locka potentiella kunder. Sedan kan du använda SEM för att stärka din SEO-strategi med tiden. När butiken börjar rankas organiskt kan du välja att dra ner på SEM – eller fortsätta strategiskt med båda för att få optimal avkastning. 

6. Marknadsföring på sociala medier

Oavsett om du har många följare i sociala medier eller inte är marknadsföring via sociala medier en bra utgångspunkt. På många av dessa plattformar kan du anpassa vem du vill visa din reklam för, vilket är en bra utgångspunkt för riktad reklam. 

Om du har en liten marknadsföringsbudget kan det ofta vara mer lönsamt att lägga den på sociala medier än på SEM. Anledningen till detta är att du kan få mycket mer exponering i sociala medier och på så sätt öka sannolikheten för att locka nya kunder genom riktad reklam. 

Sammanfattning

Det kan vara svårt att gå från en fysisk butik till en webbshop, men det är inte omöjligt. I den här artikeln har vi tittat på några av de vanligaste strategierna som föreslagits av tidigare grundare och experter inom området. Här är det viktigt att komma ihåg att du behöver en helhetsstrategi som ofta använder flera olika element samtidigt. På så sätt förstärker de varandra genom att vara närvarande i olika kanaler, vilket gör det enklare att relativt snabbt uppnå ett bra resultat. Se därför till att du har en tydlig och långsiktig plan för att bygga upp en solid online-verksamhet med organisk trafik.