Ny hemsida: 10 punkter du absolut bör tänka på

När behovet av en ny hemsida uppstår kan det vara lockande att bara börja utveckla direkt, men det kan leda till fler problem än nödvändigt. Det första du bör göra när du har tagit beslutet att det behövs en ny hemsida är att sätta dig ner och fundera lite. 

Vi vet hur lockande det kan vara att skapa en ny hemsida direkt, men först måste du ta reda på vad du behöver. Detta är ofta en anledning till att överväga kring en ny hemsida som bör ingå i planeringen. Då är det viktigt att skapa sig en uppfattning om varför man egentligen ska ha en ny hemsida. 

Här ska företaget kartlägga vilka behov den nya hemsidan ska täcka, samt vad man kan tänka sig för funktionalitet. En sådan undersökning kommer att vara användbar oavsett om det är interna programmerare som ska skapa webbplatsen, eller en extern byrå som bättre förstår vad företaget behöver. 

För att göra det enklare att planera nya hemsidor har vi samlat 10 punkter du bör tänka noga på – dessa kan göra det lättare att kartlägga målgruppen, önskemål runt hemsidan och hur den bäst kan ersätta den gamla. Kom ihåg: Bra planering kan spara mycket pengar för ditt företag, så det är ofta klokt att ta några extra varv på väg mot målet.

10 saker att tänka på för att skapa en bra hemsida

Vi har gått igenom ett antal processer och projekt och på det sättet kommit fram till de viktigaste punkterna som utvecklarna anser att våra kunder har för lite fokus på. Dessa punkter är tänkta som en bra guide för att skapa en bra utgångspunkt för din nya hemsida.

Budget för projektet

En hemsida kan göra hål i budgeten om du låter utvecklare löpa fritt – och därför är det viktigt att klargöra vilken budget du har för ditt projekt innan det startar. Detta är särskilt relevant om du ska använda dig av externa utvecklare, för då kommer de enklare att kunna kartlägga mängden arbete, funktionalitet och behov du kan lägga till en ny hemsida inom projektramen. 

Många företag kommer att försöka hålla kostnaderna så låga som möjligt, men att utveckla en ny hemsida är ofta ett dåligt start. Något vi ofta ser hända igen är att du försöker utveckla din egen hemsida och sedan förväntar dig att detta ska öka försäljningen som du vill. Här uppstår den första kostnads/nyttofrågan, hur många timmar är det värt att lägga på något du inte är bäst på? – I de flesta fall blir det mer effektivt för företaget att låta någon extern göra jobbet, medan våra egna medarbetare fokuserar på kunderna och sina egna arbetsuppgifter. 

Vi rekommenderar därför att du tar fram en gedigen budget och kontakta gärna en byrå om du är osäker på dina behov. Men som vi nämnde tidigare, börja alltid med en brainstorming för vad du vill att en ny hemsida ska leverera. Detta kommer att göra det lättare för utomstående att förstå behovet, samt göra det lättare att skapa en bra budget.

När måste hemsidan vara klar?

En punkt många glömmer när de beställer en ny hemsida är en tydlig tidslinje. Bra hantverk tar tid, men ofta får man inte tillräckligt med tid för att bygga bra hemsidor. För att detta ska kunna göras på ett ordentligt sätt kan det vara bra att involvera de som ska utveckla sajten så tidigt som möjligt i projektet. Dessa vill gärna ha en bättre förståelse för hur mycket arbete som kommer att behövas, och därmed kunna bidra till att en realistisk tidslinje sätts. 

Här kommer det också vara viktigt att du följer upp med tydliga deadlines för ditt eget arbete. Även om en byrå håller på med en ny hemsida bör företaget stå för innehåll, bilder, marknadsföring och annat material till hemsidan. Det är lika viktigt att detta är klart inom deadline, så att utvecklarna kan slutföra överenskomna mål i tid. 

Gå gärna några rundor med de som ska utveckla sina hemsidor och se om alla har fått realistiska deadlines för sin del av arbetet. Tänk på att det kan bli förseningar på vägen, eller att integrationen också kommer att kosta tid i ett projekt. Lägg därför ner lite extra tid när det behövs och planera alltid för de viktigaste punkterna först.

Målet med den nya hemsidan

Du kan kartlägga och sätta upp mål för en rad saker, men det kommer inte att vara till någon nytta om du inte vet vad målet med själva hemsidan är. Här handlar det om att sätta tydliga mål och gärna något som är mer konkret än ‘modern design’ och liknar öppna mål.

Några användbara frågor som kan göra det lättare att sätta upp mål kan vara;

  • Varför ska företaget investera i ny hemsida nu?
  • Kommer en ny hemsida att ge högre försäljning och intäkter för företaget?
  • Kan en ny hemsida ge en bättre användarupplevelse för de kunder vi redan har?
  • Kan en ny hemsida ge oss konkurrensfördelar gentemot konkurrenterna?

Syftet med dessa frågor är att sätta tydliga mål för varför man bör lägga pengar på ny hemsida idag. Kanske får du fler kunder, täcker behov som uppstått på vägen eller uppnår konkurrensfördelar gentemot våra konkurrenter? Det bör i alla fall sättas upp tydliga mål för vad du vill att en ny hemsida ska leverera, då pratar vi om både funktionalitet och design.

Vad anses vara framgång?

Vad är det egentligen som avgör om ett projekt har blivit en framgång eller inte? Många vet vad de vill, men färre vet hur man säkert kan säga att detta har uppnåtts. Så hur avgör vi om en ny hemsida har varit en framgång eller inte? Detta skulle kunna vara individuellt, men vi har hittat några punkter som ofta upprepas. 

För vissa blir det en avgörande framgång att projektet levereras i tid, medan andra har satt förväntningar på vad nya hemsidan ska kunna leverera över tid. För andra kommer hemsidan bara att vara en del av målet och även innehåll eller andra faktorer spelar in. Sist men inte minst kommer försäljningen och konverteringen av leads för nätbutiker att vara lätta att mäta i termer av framgång. 

Det blir med andra ord individuellt hur du mäter projektets initiala framgång, men det viktigaste är att du har bestämt dig för vad som definierar framgång för ditt projekt.

Vem är målgruppen?

Ett misstag vi ofta ser återkommande när vi definierar målgrupp är att definitionen är alldeles för bred. En fråga som ofta ställs är vem är din målgrupp? – och svaret blir ofta kvinnor, män, små och medelstora företag eller offentliga myndigheter. Även om dessa är definitioner av potentiella kunder, är de inte din målgrupp. 

När vi pratar om en webbplats eller tjänst måste målgruppen definieras ända ner på användarnivå. Det innebär att vi måste gå ner till en mer detaljerad nivå och ställa oss själva nödvändiga frågor så att vi hittar våra kunder. Några exempel kan vara:

  • Vad heter de?
  • Hur gamla är de?
  • Var finns de?
  • Vad vill de uppnå med vår hemsida?
  • Vad är deras historia?
  • Vilket problem gör dem till potentiella kunder?
  • Vilka är deras mål?

Det kan vara svårt att skapa en perfekt kundundersökning, men här kan verktyg som Google Analytics bidra med användbar information. Du bör också försöka skapa en profil på hur den perfekta kunden du vill attrahera ser ut. Här kan du antingen börja med dina befintliga kunder, eller skapa dig en idé om vilka kunder du vill attrahera i framtiden.

Hur möter man målgruppen?

Nu när vi vet vem vår målgrupp är är det dags att kartlägga hur man möter dessa med en ny hemsida. Det finns ofta en anledning till att de besöker våra hemsidor, vilket gör att de har ett behov eller behöver något från våra sidor. 

Finns det olika verktyg eller tjänster de letar efter? Eller kanske de använder vår webbplats på grund av innehåll de hittar där? För att en ny hemsida ska leverera det våra kunder vill ha blir det viktigt att kartlägga vilka behov de olika målgrupperna faktiskt har. 

Det skulle till exempel vara olämpligt att lansera en ny hemsida om den tidigare hade verktyg som gått förlorade i vår moderna design. En viktig fråga att ställa kommer därför alltid att vara: Vad får våra kunder att komma till vår hemsida i första hand?

Hur marknadsför man hemsidan?

En ny hemsida kommer att vara till liten nytta om ingen hittar den. Det är lite som att lansera en ny butik, men att inte berätta för kunderna att den är öppen. Det finns ett antal olika alternativ här som kan öka synligheten för dina webbsidor, men återigen är det viktigt att fråga sig själv; var är våra kunder? 

Om vi ​​vet att våra målgrupper är aktiva på sociala medier kommer annonsering på olika plattformar vara en bra utgångspunkt. Om vi ​​erbjuder nätbutiker som förlitar sig på bilder för att presentera produkterna kan Google och sociala medier vara en bra del av marknadsföringen. 

Men vad händer om vi har en kund som till stor del kommer från Google för att de söker efter innehåll eller specifika problem? Då blir content marketing en bättre utgångspunkt. Då pratar vi gärna om SEO/SEM-optimerad marknadsföring som gör att vår hemsida hamnar så högt upp i Google-resultatet som möjligt. 

Alla dessa punkter är något du måste ta reda på och välja hur en kund med största sannolikhet kommer att hitta vår hemsida. Det enkla är ofta bäst, men här beror allt på vad en kund behöver och hur de försöker hitta en lösning på sitt problem.

Vilket publiceringsverktyg ska man använda?

Om du aldrig har skapat en hemsida tidigare kan publiceringsverktyg vara något du inte tänker så mycket på, men det kan ha stor inverkan på hur mycket det kostar att bygga din webbplats. Det mest använda verktyget är utan tvekan WordPress, ett verktyg som dessutom är helt gratis att använda. 

Såvida du inte behöver något helt unikt när du bygger mycket krävande hemsidor så kommer WordPress att vara en bra utgångspunkt. Vi har tittat närmare på hur man bygger en WordPress-sida tidigare. Du bör också tänka på funktionalitet och hur enkelt det är för fler att använda alla tjänsterna. Här kommer WordPress att erbjuda en praktisk design som tar lite tid att lära sig att använda.

Vem kommer att producera det nya innehållet?

Bra hemsidor behöver alltid bra innehåll, men väldigt många kommer att välja att skapa detta själva. Detta är inte alltid det bästa alternativet, särskilt när det kommer till bilder och text. Det skulle vara olämpligt att lansera en ny, bra hemsida – om innehållet på den är mediokert. 

Som tur är har du flera alternativ här, men det är viktigt att du har tänkt igenom detta innan du behöver göra klart innehållet. Du kan bland annat kontakta duktiga frilansare som tar den här typen av uppdrag, eller så kan du välja att använda dig av en design/marknadsföringsbyrå. Här blir det nog väldigt stora skillnader i pris vilket inte alltid betyder att man får bättre resultat på en byrå. 

Vi har tidigare pratat om hur man använder frilansplattformar som Upwork och Fiverr för att hitta bra kandidater de tjänster man behöver. Din webbplats förtjänar bästa möjliga innehåll, och därför är det ofta klokt att använda en professionell producent snarare än interna som gör det som en siduppgift.

Lansering

När design och innehåll är på plats är hemsidan redo för lansering. Här rekommenderar vi att du alltid lägger ner gott om tid på att testa allt av konvertering och användarupplevelser innan du lägger upp din hemsida. Ju mer du kan testa och därmed säkerställa att det fungerar på hemsidan – desto bättre upplevelse får de första besökarna. Kolla bland annat att bilder, kontakt och vanliga funktioner som navigering fungerar som det är tänkt. Du hittar mer om att bygga en ny hemsida i våra utvalda artiklar, samt mer om hur du enkelt kan lansera din egen hemsida.

Om Mats

Mats är utbildad interaktionsdesigner och har erfarenhet som entreprenör vilket gör att han inte bara är kräsen när det kommer till design och användarvänlighet utan även effektivitet. Mats målsättning är därför att kunna hitta de lösningar som har goda möjligheter till sömlösa användarupplevelser utan att de blir komplicerade att arbeta med.