Tips för sökmotoroptimering: 8 användbara tips för nybörjare

Vi har redan gått igenom grunderna för SEO, så i den här artikeln har vi samlat några användbara tips om hur du kan stärka din strategi. Här är det viktigt att notera att SEO inte är något som händer över en natt, och du bör därför ha tålamod. Är du den mindre tålmodiga typen? Då kan dessa åtta tips hjälpa dig med bättre resultat.

Med det sagt handlar sökmotoroptimering inte bara om att landa på de bästa sökorden först. Det är viktigt att komma ihåg att bra SEO också skapar en bättre användarupplevelse, så allt handlar om de människor som besöker din hemsida. Vi kan därför säga att det handlar mycket om att känna sin publik och använda det för att skapa det innehåll som de letar efter. Med det sagt är här åtta tips som kan öka din SEO ytterligare. 

Använd rätt verktyg för bättre resultat

För att få bästa möjliga resultat av den här guiden är det viktigt att du har rätt verktyg. Här kan det vara svårt för nybörjare att veta var de ska börja, men vår tydliga rekommendation är SEMrush. Det här är ett verktyg som inte bara låter dig analysera din egen hemsida, utan även hitta attraktiva nyckelord och analysera backlinks. Dessutom har de bra resurser som visar hur du får ut det mesta av din prenumeration. 

8 tips för nybörjare inom SEO

Nedan har vi hittat våra bästa tips för dig som precis börjat med SEO. Lär dig mer om vad du bör fokusera på, vilka misstag du bör undvika och inte minst hur du kan stärka din egen SEO-strategi.

1. Skriv först för människor, sedan för sökmotorn

Ett misstag som många gör när de skapar SEO-innehåll är att bara fokusera på den tekniska sidan av SEO. Det handlar om hur man lägger in så mycket information som möjligt i en text så att sökmotorn fångar upp den. Detta leder ofta till att texten blir svår att läsa. Detta ökar din avvisningsfrekvens och skadar din SEO på lång sikt.

Du bör därför alltid fokusera på dina läsare när du utvecklar nytt innehåll. Här handlar det om att erbjuda det som de faktiskt letar efter och att undvika onödig fyllning av nyckelord. Vårt bästa tips på detta område är att skriva bra innehåll med naturliga nyckelord. Bra innehåll av hög kvalitet lockar fler läsare och ökar därmed din exponering. 

2. Använd nyckelord på rätt ställen

Vi har redan påpekat att den mänskliga publiken alltid bör prioriteras, men att sökmotorn kommer på andra plats. Därför handlar det om att placera nyckelorden på rätt ställen i ditt innehåll – inte bara att stapla dem på varje rad. Du bör dock ha en tydlig strategi för hur du ska placera nyckelord och, ännu viktigare, vilka nyckelord du ska placera.

Du bör därför använda verktyg som SEMrush för att hitta de bästa sökorden med hög relevans för det innehåll du har planerat. Placera sedan detta strategiskt i titlar, meta och som en del av din text. Se till att inte överdriva nyckelorden, eftersom det kan ha en negativ inverkan på sökmotorn. 

3. Fokusera på användarupplevelsen

Inget kan förstöra användarupplevelsen som dålig navigering. Vi talar särskilt om trasiga länkar, felmeddelanden och oklar sidstruktur. Om du går in på en sådan sida kommer de flesta människor snabbt att hoppa till en bättre sida någon annanstans. Detta gäller även GoogleBot som upptäcker att sidan är föråldrad på grund av dåliga länkar. 

Därför bör du lägga stort fokus på användarupplevelsen. Detta ger inte bara mänskliga besökare utan även maskinella besökare en bättre upplevelse. Skapa en tydlig sidstruktur med undermappar, optimera sidan för mobilanvändning och använd rätt titelstruktur. Om du har innehåll som består av mycket text bör det delas upp i lättlästa avsnitt. Om du är osäker på var du ska börja kan du göra en analys av din hemsida. 

4. Stärk dina länkar

Även om SEO på sidan har mycket att säga till om för din hemsida är det viktigt med SEO utanför sidan. Här är särskilt relevanta länkar och hänvisningar bra verktyg. Du bör därför fokusera på bra länkar till din hemsida från andra hemsidor med hög auktoritet. Det stärker inte bara din egen hemsida, utan gör också att sökare som GoogleBot hittar din hemsida snabbare.

De rör sig högt och lågt på nätet med hjälp av webbadresser, så om du har många länkar till din hemsida ökar sannolikheten för att en crawler kommer att agera snabbt på din hemsida. Vårt bästa tips för att bygga upp länkar är att erbjuda gästinlägg, sponsrade inlägg eller försöka få partnerskap med relevanta hemsidor. Kom ihåg att det ska vara samarbeten som ger ett mervärde för läsarna på båda hemsidorna. 

5. Formatering av innehåll

Bra placering av innehåll kan vara nyckeln till organisk trafik och särskilt featured snippets är en viktig källa. Det är svar på frågor som ofta visas direkt i Googles sökmotor. Om du vill ha denna placering finns det några saker du kan göra för att öka dina chanser. 

Google gillar numrerade listor, punktlistor och inte minst direkta svar på frågor. Detta är saker som du kan lägga till i ditt innehåll för att öka sannolikheten. Detta kan inte bara leda till trafik till din hemsida, utan också öka varumärkeskännedomen genom att synas högst upp i sökresultaten. 

6. Ta bort allt som drar ned hastigheten

Hastigheten ökar, vilket också har ökat förväntningarna på användarna. Det är därför viktigt att din hemsida inte bara har det bästa innehållet utan också laddas snabbt. Detta gäller både när människor går in på hemsidan och när de navigerar runt på hemsidan internt. 

En bra utgångspunkt är att köra ett test med verktyg som Google Pagespeed Insights eller GTmetrix. För bättre resultat kan du ta bort gamla/inaktiva tillägg, rensa upp koden och komprimera de bilder som används på din hemsida. Alla dessa åtgärder kan bidra till att göra din hemsida snabbare. 

7. Håll dig uppdaterad med hur algoritmen uppdateras

På samma sätt som vi arbetar för att förbättra vår hemsida för läsarna arbetar Google kontinuerligt med att utveckla sin sökmotor. Det innebär att förbättringar och uppdateringar av algoritmen görs regelbundet. Dessa kan ibland ändra på hur GoogleBot fungerar och är därför något du bör följa. 

Noe av det du kan lära dig om att följa med på dessa motsättningar är vilka kriterier Google ställer till ranking sin. Vår rekommendation är att följa olika branschsidor, men också att följa din trafik. Ett tydligt tecken på att något inte står rätt till är en plötslig minskning av trafiken till din hemsida. 

8. Uppdatera befintligt innehåll 

En viktig del av att stärka din SEO med tiden är att hålla hemsidan relevant. Detta kan göras genom att kontinuerligt uppdatera innehållet på din hemsida. Vi talar om att uppdatera populärt innehåll så att det innehåller relevant information, samt att lägga till nya avsnitt där mer information har kommit fram. 

Ett bra exempel på detta är artiklar med årtal som rubrik. Dessa kan uppdateras kontinuerligt så att de ser ut att uppdateras varje år. Detta garanterar inte bara att texten rankas för nytt innehåll, utan även att Google lägger märke till uppdateringarna. En kontinuerlig uppdatering av innehållet leder faktiskt till att Google får nytt innehåll, vilket i sin tur har en positiv inverkan på SEO. 

Följ upp din strategi

Även om du har gjort allting rätt första gången kommer SEO att vara ett pågående arbete. Vi kan därför gå så långt som att säga att en hemsida alltid är under utveckling. Det betyder inte nödvändigtvis att du aldrig kommer att bli klar med hemsida, men också att SEO alltid behöver uppdateras för att hålla hemsidan relevant. 

Om du vill att din webbplats ska fungera bra med tiden bör du därför fastställa tydliga rutiner för hur/vilka/vilka som är ansvariga för innehållet på webbplatsen. Det handlar om vem som ska uppdatera innehållet, få nya länkar och inte minst planera sitt innehåll. Det är viktigt att upprätthålla aktiviteten eftersom inaktiva sidor sakta men säkert försvinner i Googles resultat.