Sökmotoroptimering: En enkel guide för nybörjare (2022)

En anledning till att många människor undviker sökmotoroptimering är att de tror att det är krävande och tekniskt. Lyckligtvis behöver det inte vara svårt, och det är precis vad vi vill visa med den här guiden. Här har vi samlat allt du behöver som en introduktion till SEO och hur du kan skapa en SEO-strategi för din hemsida. 

För det är ingen hemlighet att SEO blir allt viktigare för att driva trafik till nya hemsidor. Det kommer dock också att kräva att du har en tydlig strategi, så att du kan mäta dina framsteg längs vägen. Som utgångspunkt för detta tar vi dig därför igenom grundelementen i SEO, och sedan vilka verktyg du behöver för att få jobbet gjort.

Redo att påbörja din nästa SEO-strategi? Du har kommit till rätt ställe!

Verktygen du behöver för SEO

Om du vill få ut det mesta av den här guiden är det viktigt att du har tillgång till rätt verktyg. Här kan det vara svårt att hitta det som är bäst för dig och samtidigt passar din budget. På det här området har vi tidigare granskat och testat ett antal verktyg, och vi rekommenderar helt klart att SEMrush är det bästa programmet för nybörjare. 

SEMrush ger dig tillgång till ett antal användbara verktyg och låter dig följa upp till fem projekt samtidigt. På så sätt kan du mäta resultaten av din SEO och anpassa din strategi efter behov. Du hittar dock inga fler muligheter SEMrush byr på:

Anledningen till att vi rekommenderar SEMrush är den användarvänliga plattformen. Du kan göra många avancerade saker med SEMrush, men det är också en mycket användarvänlig plattform för nybörjare. Sist men inte minst kan de peka på ett imponerande antal artiklar och guider om hur du får ut det mesta av din prenumeration.

Introduktion till SEO

SEO, eller sökmotoroptimering, handlar om hur du kan öka trafiken till din hemsida via sökmotorerna. Detta fungerar genom att ge sökmotorn information som ger den en bättre förståelse för vad sidan handlar om. På så sätt rankar Google din hemsida högre i sökresultaten och ger dig bättre exponering. 

Vi ska därför titta närmare på vad SEO innebär och vad du bör veta om sökmotorn. I praktiken kan vi betrakta sökmotorn (Google/Bing/Yahoo) som en telefonsvarare. Du ställer en fråga och den försöker hitta det bästa svaret på din fråga. SEO handlar därför om att ge sökmotorn bästa möjliga grund för att rekommendera din hemsida som svar på relevanta frågor. 

Hur sökmotorer fungerar

Crawling, indexering, rankning och nyckelord – låter allt det där som rappakalja? Detta är viktiga delar av hur en sökmotor fungerar. Här utgår vi från Google, eftersom det är den mest populära sökmotorn i dag. Först måste vi presentera GoogleBot – Googles crawler. Detta är en bot som kontinuerligt söker efter nya hemsidor på nätet. 

Därefter använder den nyckelord, strukturer och information som den hittar på hemsidan för att indexera sidan. När vi talar om indexering avser vi Googles enorma databas med katalogiserade hemsidor. Det är denna databas som sökmotorn använder när den ger dig resultaten av en sökning. Du kan till exempel söka efter “kattungar” på Google. Det som händer i bakgrunden av denna fråga är att Google letar efter kattungar i sin enorma databas med indexerade hemsidor. 

Baserat på vad den hittar här kommer den att visa dig de sidor som är mest relevanta. Men för att se till att de bästa resultaten visas fortsätter GoogleBot sin eviga jakt på information. Den söker därför kontinuerligt efter de bästa sidorna som innehåller nyckelordet “kattungar”. 

Hitta rätt nyckelord

Nu när du vet hur Google katalogiserar hemsidor är det dags att ta reda på hur du ska få din hemsida så högt upp som möjligt i sökrutan. Detta görs genom att placera rätt nyckelord på strategiska ställen på din hemsida. Det räcker dock inte att slumpmässigt placera utvalda nyckelord. 

Du måste därför hitta de bästa nyckelorden som har mest trafik. Det är här ett verktyg som SEMrush kommer in i bilden. Med hjälp av Magic KeyWord Wand kan du söka efter liknande ämnen och hitta de bästa sökorden för att hitta dessa sökord. På så sätt kan du skapa innehåll som innehåller rätt nyckelord. 

Genom att använda SEMrush eller ett annat SEO-verktyg för nyckelordsanalys kan du besvara följande frågor:

Allt detta är viktigt för att du ska kunna producera innehåll och på så sätt stärka on-site SEO. 

On-site SEO 

On-site SEO är den del av SEO som sker på dina egna webbsidor. Här pratar vi gärna om innehåll, rubriker, nyckelord och metataggar. Här är det viktigt att använda rätt nyckelord på ett bra sätt, så att de förstärker resten av din strategi. Till exempel är sidornas struktur i en hierarki viktig. Ett exempel på detta kan vara följande:

Huvudsidan: https://hemsidelab.se

Klustersida: https://hemsidelab.se/recensioner/

Innehåll: https://hemsidelab.se/recensioner/produkt-recension/

Ett typiskt misstag som många gör när de planerar on-site SEO är att välja ett antal sidor med lite innehåll för att skapa storlek på hemsidan. Detta kan ha en negativ inverkan på din SEO-analys och är därför något som bör undvikas. Vi rekommenderar också att du skapar ett kluster som innehåller en introduktion till det ämne du ska behandla, vilket du hittar här. 

Teknisk SEO

Även om du inte behöver fördjupad kunskap om hur hemsidor fungerar, så skulle det vara bra att ha en förståelse för grunderna. Inom detta område pratar vi gärna om teknisk SEO, eller snarare de saker du gör i bakgrunden. Anledningen till att vi påpekar detta är att teknisk SEO kommer att ge en bättre förståelse för hur GoogleBot och sökmotorer tolkar en hemsida.

Hur hemsidor fungerar

När vi talar om SEO handlar det om hur vi kan förklara för GoogleBot vad den tittar på. Med andra ord handlar det inte bara om att skapa den bästa möjliga användarupplevelsen, utan också om att i förväg ge tydliga indikationer på vad sidan handlar om. En dator (som GoogleBot) läser en hemsida som ett nummer och analyserar sedan innehållet. 

Den rör sig med hjälp av webbadresser, så det är viktigt att ha en tydlig struktur för dina webbadresser. Genom att placera dem i rätt ordning kan du visa GoogleBot hur de olika sidorna förhåller sig till varandra. 

Länkar (off-page SEO)

Vi har redan tagit upp On-page SEO, det vill säga vad vi kan göra på själva hemsidan för att stärka SEO-strategin. På motsatt sida av skalan finns off-page, dvs. faktorer utanför själva hemsidan. Dessa element ligger utanför vår egen hemsida, men de är lika viktiga för en framgångsrik SEO-strategi. 

Först och främst handlar det om länkar och hänvisningar till din hemsida. Sökmotorn använder detta som en faktor när den bedömer hur tillförlitligt ditt innehåll är. Ju fler “kvalitetssidor” som länkar till din hemsida, desto mer trovärdig anser Google att den är. Du kan därför betrakta länkar som stödelement som stärker din strategi. Men hur kan du påverka hur många personer som länkar till din hemsida – här är några olika alternativ:

  1. Du kan skriva gästinlägg till relevanta hemsidor och sedan erbjuda dem gratis till en hemsida i utbyte mot att inlägget länkar tillbaka till din hemsida. 
  2. Köp publiceringsutrymme på relevanta hemsidor och bloggar där innehållet innehåller en länk tillbaka till din hemsida. 
  3. Placera informativa artiklar som gör att andra källor hänvisar till dig.

Mätning, prioritering och utförande

Hur vet vi då om strategin fungerar eller inte? Det är där ett verktyg som SEMrush kommer in i bilden igen. Det handlar om att mäta de olika faktorer som vi har listat och sedan se hur våra justeringar ger resultat. På så sätt kan du prioritera vilka åtgärder som fungerar, samt vilka du inte längre behöver lägga din tid på.

Med SEMrush kan du följa fem olika projekt samtidigt, så att du kan spåra din webbplats effektivt. Du kan också aktivera olika varningar så att du kan följa utvecklingen utan att behöva öppna SEMrush varje dag. Du kan till exempel ställa in spårning av olika sökord och låta SEMrush utlösa varningar när du hamnar bland de tio främsta eller liknande. 

Hur mycket av den här guiden ska jag läsa?

Vi kan inte tvinga någon att läsa allt material som vi har samlat här, men SEO handlar om mycket mer än nyckelord. Vår tydliga rekommendation är att du börjar med kapitel 1 och sedan läser de följande kapitlen.