När du skapar en hemsida finns det många faktorer att ta hänsyn till, och snabbhet är en av dem. Låt oss titta närmare på varför hastighet är så viktigt och hur du kan kontrollera hastigheten på din hemsida. Slutligen kommer vi att titta på några möjliga åtgärder som du kan vidta för att öka hastigheten på din hemsida.
Även om snabbhet till stor del handlar om en bra användarupplevelse finns det flera algoritmer och maskiner som utvärderar hemsidor. Bland annat snabbhet, vilket innebär att Google och andra sökmotorer använder detta i sin bedömning. En dålig hastighet kan därför påverka den placering du får i sökmotorn, vilket i sin tur kan vara avgörande för din framgång.
Läs vidare för att lära dig mer om hemsidans hastighet och hur du kan optimera din webbplats.
Varför är det viktigt med en snabb hemsida?
Det är ingen hemlighet att vi konsumenter har allt högre förväntningar på vad vi förväntar oss av en hemsida. I takt med att fler och fler människor får fiber och snabbare internethastigheter ökar också förväntningarna på att hemsidor ska reagera snabbt.
Som vi nämnde tidigare är den här guiden avsedd att visa dig hur du kan få bättre hastighet på din hemsida, men innan vi kommer så långt – låt oss titta närmare på varför webbplatsens hastighet är viktig.
SEO
En viktig del av att driva en webbplats är din synlighet på Google och andra sökmotorer. Det är här SEO (Search Engine Optimisation) kommer in som ett viktigt verktyg. Enkelt förklarat handlar det om att göra sidan så attraktiv som möjligt för algoritmen till Google, vilket resulterar i en högre placering i sökfältet.
Här är innehåll och nyckelord viktiga verktyg, men även hastigheten på dina webbsidor är spelar stor roll. Google utvärderar webbsidor utifrån användbarhet, vilket innebär att man utvärderar mobilanvändning, laddningstid, serverns svarstid och så vidare. En snabb webbplats kommer därför att ge bättre poäng hos Google och därmed också påverka din SEO-poäng.
Vår tydliga rekommendation är därför att välja ett webbhotell som har en bra svarstid för den geografiska marknad du riktar dig till. Om du främst har svenska läsare är ett svenskt webbhotell bäst, men om du riktar dig till USA är det mer attraktivt att ha ett webbhotell på den amerikanska kontinenten.
Konverteringar
Alla som besöker vår hemsida är potentiella kunder, men om saker och ting går fel – eller om hemsidan är svår att använda – kommer många snabbt att försvinna igen. Vi kan därför dra tydliga linjer mellan dåliga hemsidor och dålig konverteringsgrad. Det hjälper inte mycket med en bra produkt om ingen köper den, så här bör du investera i tillräcklig serverkraft.
Det kan också vara bra att testa webbplatsen med jämna mellanrum, så att eventuella problem som påverkar konverteringsgraden lättare kan upptäckas. Här rekommenderar vi att du använder ett analysverktyg för hastighet, men också att du övervakar avvisningsfrekvensen. Det kan vara svårt att ha de nödvändiga uppgifterna i början, men när du kör tester och samlar in data blir det enklare att se vilken inverkan olika ändringar har på användarupplevelsen på din webbplats.
Användarupplevelse
Sist men inte minst kommer motsträviga webbplatser att direkt påverka användarupplevelsen. Det finns inget mer irriterande än en webbplats som tar lång tid att ladda. Det har gjorts ett antal undersökningar om just detta, och många svarar att de oftast söker sig till andra webbplatser om en sida tar för lång tid.
Detta är något som de flesta känner igen, men som de ofta glömmer bort när det gäller deras egen webbplats. Vår rekommendation är därför att använda de olika verktygen, men också att låta någon testa webbplatsen för din räkning. Detta kan avslöja problem som du inte ser själv, eller ge bra insikter om den upplevelse som webbplatsen ger.
Hur man testar hastigheten
När du testar hastigheten på din webbplats är det viktigt att du använder rätt verktyg. Vi ska därför titta närmare på vilka verktyg som finns tillgängliga och vilka du bör använda för din webbplats. Verktyget du använder har också betydelse för resultatet, så om du väljer fel verktyg kan det ofta leda till felaktig information.
- Google PageSpeed Insights – Eftersom de flesta vill rankas på Google är det naturligt att man använder ett verktyg från Google. Verktyget använder syntetiska data från Lighthouse (öppen källkod) och organiska data från Google. Vi brukar rekommendera det här verktyget för dem som samtidigt vill få en bra inblick, men inte vill investera i dyr programvara.
- Lighthouse – Detta är ett annat verktyg från Google, som har öppen källkod. Detta är ett något mer avancerat verktyg som kan användas i Google Chromes utvecklarverktyg eller på Web.dev. Om du inte har kunskap om detta sedan tidigare räcker det med Google PageSpeed Insights.
- Pingdom Tools – Detta är ett annat kostnadsfritt verktyg som låter dig testa mycket, men tyvärr saknas möjligheten att göra anpassade tester. Du måste dock uppgradera till ett betalabonnemang om du vill ha alla funktioner som finns tillgängliga i verktyget.
- GTmetrix – Flexibelt verktyg med bra användargränssnitt. Här kan du skapa en gratis användare så att du kan anpassa kriterierna för ditt test. Den enda nackdelen är att gratisversionen inte stöder mobila enheter.
- WebPageTest – Detta är kanske ett av de bästa verktygen som finns, men många tycker att användargränssnittet är lite gammaldags. Vi gillar särskilt att du kan köra tester på olika scenarion, vilket gör det enklare att felsöka och testa.
När du har hittat det verktyg du vill använda är det dags att köra testet. Men innan vi kör själva testet finns det några inställningar som är viktiga att göra först. Det första du måste kontrollera är att du använder rätt testplats. Om din webbplats har besökare från många platser i världen bör du köra tester för varje plats. På så sätt kan du se till att du får de nödvändiga resultaten för varje webbplats.
Med ett bra verktyg kan du också testa hur sidan laddas på olika enheter och hastigheter. Vi rekommenderar alltid att du kör så många tester som möjligt, så att du kan kartlägga hur sidan laddas på allt från datorer och surfplattor till mobiltelefoner på 3G och 4G.
Vad gör att hemsidan blir långsam?
Fördelen med de flesta verktygen är att du får ett resultat som beskriver var problemet ligger, men vi ska titta närmare på några faktorer som ofta är den bakomliggande orsaken.
- Plugins – En av de vanligaste orsakerna till långsamma webbplatser är plugins. Det kan vara så att du har installerat plugins som är föråldrade eller som inte längre är kompatibla med ditt CMS-system (t.ex. WordPress). Du bör därför alltid se till att nödvändiga plugins är uppdaterade och försöka ta bort de plugins som inte längre används. Detta bidrar till att upprätthålla hastigheten på din webbplats, men eliminerar också potentiella säkerhetshot.
- Stora bilder – Stora bilder med hög upplösning kan vara trevliga att använda, men de tar också mycket plats på din webbplats. Ett resultat av detta är att sidan laddas mer tungt på grund av bilderna. Därför rekommenderar vi att du anpassar bilderna för användning på din webbplats, till exempel genom att skala ner dem och använda JPG-formatet i stället för PNG-formatet.
- Långsam hosting – Den sista faktorn som ofta förknippas med långsamma webbplatser är helt enkelt onödigt seg och trög hosting. Om servern som din webbplats lagras på är dålig eller överbelastad kan det leda till att din webbplats laddas långsamt. Det kan därför vara lämpligt att hitta ett bättre webbhotell om du behöver mer hastighet.
- Krävande animationer – Även om animationerna på dina webbsidor kan se tråkiga ut, leder det ofta till att de laddas långsamt. Några sekunder för varje animation kan snabbt leda till hög belastning på vägen, så vi rekommenderar att du undviker överdriven användning av animationer i allmänhet.
- Videor och element – Idag har det blivit allt vanligare att använda video eller animation på sina webbsidor, men det kan också vara väldigt krävande för din server. Ju mer du måste ladda varje gång någon besöker din sida, desto långsammare blir det. Vi rekommenderar därför att du använder lazy load eller lägger till element (t.ex. Youtube) som kan laddas vid behov, och inte varje gång någon laddar din sida.
Vad kan du göra för att öka hastigheten på din hemsida?
Om du redan har försökt åtgärda de tre punkterna ovan finns det som tur är några verktyg som kan hjälpa dig. Det finns faktiskt flera verktyg som kan göra din hemsida snabbare genom att optimera innehållet och använda caching eller cookies. Här finns en rad olika system och lösningar, men för de flesta går detta hand i hand med vilket CMS-system du använder.
Eftersom WordPress är den vanligaste, kommer vi därför att fortsätta med några tillägg som kan göra din webbplats snabbare genom att optimera innehållet.
Kraken.io
Som vi nämnde tidigare är bilder en av de viktigaste orsakerna till att webbplatser blir långsammare. Bildoptimering kan vara ett bra alternativ, men det finns flera lösningar att välja mellan. Vi har valt att lyfta fram Kraken.io som en bra tjänst som gör att du snabbt kan optimera bilder. Plattformen är lätt att använda och det finns flera olika plugins som kan göra jobbet ännu enklare för dig. Om du försöker minska belastningen på din webbplats genom att optimera bilderna kan Kraken.io definitivt vara ett bra alternativ.
Smush
Smush är ett plugin för WordPress som gör det möjligt att styra lazy load och optimering av bilder. Du kan också justera storlekar och komprimera bilder så att de tar mindre plats på din server. Du kan hitta ett antal liknande plugins på WordPress-marknaden, men vi rekommenderar Smush eftersom det är användarvänligt och har liten inverkan på din webbplats.
WP Rocket
WP Rocket är ett kraftfullt cache-plugin som ser till att minska laddningstiden för din webbplats avsevärt. Idag använder mer än 2 miljoner hemsidor WP Rocket, så detta är definitivt ett kraftfullt verktyg som är värt att undersöka. Det bästa av allt är att installationen tar cirka 3 minuter och du behöver inga kunskaper om kodning eller liknande. Installera bara tillägget och låt WP Rocket göra resten av jobbet åt dig.
Val av tema
Särskilt om du använder WordPress använder de flesta människor ett tema som utvecklats av en designer – och det kan vara en av anledningarna till att din hemsida har blivit mer populär. Det finns många bra saker på WordPress, men vissa teman laddas långsamt eftersom de har många element eller krävande kod. Du bör därför försöka hitta ett tema som är optimerat för snabbare laddning. Ett bra exempel på detta är det populära Astra-temat som laddas mycket enkelt med enkel design.
Slutsats
För att förbättra hastigheten på din hemsida måste du veta varför den tar så lång tid att ladda. Därför är det viktigt att välja ett bra verktyg som låter dig köra ett test, men också att veta hur du ska läsa de olika resultaten som dyker upp. Vi har därför tittat närmare på några mycket enkla verktyg som gör att du kan genomföra ett test på din hemsida, samt titta på var dessa passar bäst.
Vi har också tittat på några andra tillägg som kan hjälpa till att optimera ditt innehåll och några vanliga element som ger sämre laddningstider. Om du tar med alla dessa i ditt test kommer du snabbt att få bättre resultat, eller åtminstone veta var du ska börja.
En responsiv webbplats ger dina besökare en bättre användarupplevelse, men den har också stor betydelse för hur du kan få SEO-poäng på Google. Därför är det viktigt att du gör regelbundna tester och tittar på varje hemsida regelbundet. Några sekunder kan ha stor betydelse om en konkurrent har snabbare sidor än du.