Starta webbshop: 10 enkla tips för 2022 som alla borde läsa

Att starta webshop är något många vill göra, men det kan tyckas vara svårt att komma igång. Det finns så många saker att tänka på och så många beslut att fatta innan du ens börjar. Vi har gjort det hela enklare för dig genom att skapa en liten guide till hur du startar en webbshop.

Är du redo? Här är 10 tips för dig som vill starta en egen webshop.

1. Brainstorming: Ha en tydlig idé för din webbshop

Det är viktigt att ha en klar och tydlig idé innan man startar en webbshop. Lägg tid på att definiera din målgrupp och vad som skiljer dig från liknande företag. Använd till exempel tillgängliga verktyg online för att se vad marknaden är intresserad av Google Trends. Pinterest Trends kan också vara ett användbart verktyg, speciellt om målgruppen är mode och inredning.

Det finns också andra tillvägagångssätt för produktval än att bara följa trender. Hitta unika och speciella produkter som bara du kan leverera, eller hitta din speciella twist på produkterna. Varför ska kunderna köpa av dig? Har du t.ex. speciell kunskap och bakgrund som kan öka förtroendet för varför de ska köpa i din webbshop? 

Det är många som säljer inredning, men du kanske gör dina egna roliga motiv som inte går att hitta någon annanstans? Eller kanske din hund har massor av engagerade följare på Instagram som skulle ha älskat hundens egna hundprodukter? 

Andra gånger är produkterna i sig inte unika. Det är hur du placerar dem. Kanske säljer du inte bara hudvårdsprodukter, utan du bifogar detaljerad information och vägledning om hur man får bra hud? Det tar tid och ansträngning att bygga upp en stark onlinenärvaro. Det är viktigt att ge sig själv den bästa starten genom att positionera sig rätt redan från början med idéer som säljer.

2. Lägg tid på att skapa en solid och genomtänkt affärsplan

Det är enkelt att starta en egen webbshop, men det krävs hårt arbete och goda förberedelser för att starta en framgångsrik webbshop. Fokusera på att skapa en solid grund för din webbshop innan du lanserar. Det är här som affärsplanen kommer in i bilden. 

En affärsplan är en färdplan som bestämmer nätbutikens strategi och mål. För att starta ett företag på nätet behöver du en plan – gärna nedskriven och lättillgänglig. Planen kan även användas om du söker stöd eller startkapital.

Hvordan starte nettbutikk?

Affärsplanen bör helst innehålla följande punkter:

3. Välj lämpligt företagsnamn, URL och företagsform

Nästa steg är att skapa ditt företag. Du måste till exempel välja om du vill starta enskild firma eller AB. Det finns både för- och nackdelar med båda. Läs mer om olika typer av företag innan du bestämmer dig för vad som är bäst för dig. Du måste också bestämma ett företagsnamn när du startar ditt bolag. 

Det är viktigt att ha tydlighet i namnet innan du börjar designa din webbutik. Detta eftersom företagsnamn och URL helst ska länkas ihop för att inte förvirra kunderna. Det kan också vara svårare att byta företagsnamn när det väl är registrerat hos vissa tjänster (som Klarna, Dibs eller PayPal).

4. Skapa en realistisk budget för din webbshop

Du måste först kartlägga kostnader för att sätta upp en realistisk budget. Att starta en egen webbshop kan kosta allt från några hundralappar till flera tusen, beroende på affärsmodell. Du behöver till exempel ta reda på vad det kostar att köpa produkter från leverantörer, vad du ska sälja dem för, vinst per produkt, kostnader för att driva nätbutiken, fraktkostnader och liknande. 

Nu kan du sätta upp en budget. Se till att ta med alla kostnader för att undvika obehagliga överraskningar i längden. Du bör inkludera löpande kostnader för driften av nätbutiken, transaktionsavgifter och liknande. Du kommer ganska snabbt att se om nätbutiken kommer att vara lönsam genom att lära känna dessa siffror väl. 

Det går givetvis även att starta en webbshop på en budget. Vissa nätbutiksbyggare kan locka dig med ett gratisabonnemang där du endast betalar domän och liknande avgifter. Andra erbjuder gratis provperioder, så att du kan komma igång utan att spendera mycket pengar. Läs mer om hur du startar en webbshop gratis här.

5. Välj den bästa e-handelsplattform för ditt företag

Det finns många olika e-handelsplattformar för dig som vill starta en webbshop. Du kan välja att använda en etablerad marknadsplats som t.ex. eBay eller Etsy för att komma igång snabbt. Du har dock inte samma frihet att bygga din egen webbshop och du får oftast betala en del i avgifter. Det mest fördelaktiga i längden kan dock vara att skapa en egen webbshop med hjälp av en e-handelsplattform / nätbutiksbyggare. 

logo

Bäst för stora nätbutiker

star icon star icon star icon star icon star icon

4.7/5

Nyckelinfo

Pris från: Gratis

Gratis testperiod: Ja

Vad vi gillar med Shopify

Shopify är definitivt en av de bästa onlinebutikslösningarna för stora onlinebutiker. Vi rekommenderar därför Shopify till stora företag som vill skala upp. De har otroligt många fantastiska appar som ger dig tillgång till avancerad funktionalitet.

Fördelar

  • star iconMycket bra för stora nätbutiker
  • star iconStöd för försäljning på flera plattformar
  • star iconÖver 3000 appar tillgängliga
  • star iconBra betalningslösningar

Nackdelar

  • star iconHöga transaktionsavgifter
  • star iconInte riktigt lika användarvänlig som konkurrenterna

Det finns för- och nackdelar med var och en av dem, så du måste välja något som passar dina behov. Den bästa e-handelsplattformen är alltså den lösning som möter de flesta av dina önskemål om funktionalitet. Shopify är till exempel ett bra val för att snabbt komma igång med en budget, utan behov av teknisk expertis. Shopify är ett bra val för dig som vill syssla med dropshipping. 

WooCommerce och BigCommerce är bra alternativ för dig som vill använda WordPress och har möjlighet att skala upp på sikt med avancerade lösningar. Wix och Squarespace är å andra sidan allt-i-ett-plattformar som gör det enkelt att integrera alla tjänster och lösningar du behöver. Du kan bland annat få ett CRM-system, onlinebokning och medlemsportaler.

6. En bra design är viktig innan du lanserar din webbshop

E-handelsplattformen måste också vara smidig och flexibel för dina kunder för att säkerställa dem bästa möjliga upplevelse. Design är därför mycket viktigt för att starta en framgångsrik webbshop

Du kan anlita en webbdesigner om du har budget och vill outsourca. Men de allra flesta e-handelsplattformar erbjuder fantastiska, professionella mallar som du kan använda. 

Du bör se till att det är enkelt att bläddra i dina produkter, och att det är lätt att trycka på “slutför” för att slutföra köpet. Kategorierna bör organiseras på ett begripligt sätt. Produktsidorna ska innehålla all nödvändig information på ett tydligt sätt. Ju fler steg kunden måste ta för att genomföra köpet, desto större är chansen att de ramlar av lasten.

Tänk på att du oftast bara har några sekunder på dig att fånga kundens uppmärksamhet, annars är risken stor att kunden klickar sig vidare till konkurrenterna.

7. Dropshipping för dig som vill komma igång snabbt

Om du inte har en önskan att designa dina egna produkter eller köpa dem från leverantörer i förväg, så kan dropshipping vara ett alternativ. Dropshipping låter dig starta en webbutik utan att själv ha fysiska produkter. Kort sagt är dropshipping ett upplägg där du köper produkter från leverantörer och levererar dem vidare till dina kunder – men inte innan du har sålt dem. Du beställer därför produkterna från din dropshipper först efter att kunden har betalat för dem. De flesta dropshippers skickar också produkten direkt till kunden. 

Det finns separata dropshipping-företag som kan integreras med de flesta onlinebutiksbyggare, som Shopify, Wix och WooCommerce. I så fall väljer du vilka produkter du vill sälja och integrationen ser till att antalet produkter, uppdateringar och beställningar går helt automatiskt. 

Det finns även så kallade print-on-demand-företag som bygger på dropshipping-modellen. Dessa lösningar är bra för dig som vill designa dina egna produkter som kläder, koppar, bilder på canvas och annat som du kan trycka motiv på. Du laddar upp dina designs, väljer vilka produkter som ska visas och skickar dem sedan till din webbshop. När någon köper produkten kommer print-on-demand-företaget att skapa produkten åt dig och skicka direkt till din kund.

8. Ta reda på frakt och logistik i förväg

Undersök priser och leveranstider vid t.ex. Postnord i förväg för att ta reda på vad du kan förvänta dig av fraktkostnader. Kundens tolerans för leveranstid och pris varierar kraftigt mellan produktkategorierna. Så länge du uppfyller förväntningarna eller överskrider de leveranstider du räknar med för kunden innan köp har du möjlighet att skapa goda kundrelationer. Detta kräver att du väljer en webbutikslösning som automatiskt räknar ut fraktkostnaderna och har bra integration med de lösningar du vill använda. 

Du bör också fundera på om du vill erbjuda fri frakt för att locka fler kunder. I så fall bör du överväga det genomsnittliga ordervärdet för att undvika att förlora pengar. Givetvis kan det gå att spara pengar på att packa alla försändelser själv och leverera dem till din logistikpartner. Det kräver mer arbete i början, men du får praktisk erfarenhet och en god förståelse för själva processen. 

Däremot slipper du många bekymmer kring frakt och logistik om du väljer att starta en webbshop med dropshipping som diskuterats i tips nr 7. Se bara till att leverantörerna håller leveranstiderna, så att du inte får kundklagomål. Testa gärna tjänsterna noggrant genom att beställa varor till ditt hem innan du lanserar webbshopen.

9. Bygg trafik till webbshopen genom bra marknadsföring

Det är viktigt att välja en bra marknadsföringsstrategi som passar din verksamhet. Det hjälper inte att annonsera på Instagram, om din målgrupp föredrar LinkedIn. Du behöver också tänka på din egen kunskap, marknadsföringsbudget och hur mycket tid du har på dig att skaffa kunder Ett sätt att bygga trafik och omvandla besökare till kunder är SEO. Genom att använda relevanta sökord i ditt innehåll kan du generera mer trafik och förbättra din sökmotor ranking på lång sikt. SEO kräver vanligtvis mer tid, även om det på många sätt är “gratis”. Allt du behöver är en blogg, tid att skriva och analys av önskade sökord. De flesta nätbutiksbyggare erbjuder SEO-verktyg för att hjälpa dig med optimering. 

Betald annonsering via Facebook är en effektiv kanal för nya kunder och för att bygga ditt varumärke i den målgrupp du vill sälja till. Det kostar dock pengar, men det kan vara en snabbare lösning en SEO. Facebook-annonser kan också vara lite “riskiga” om du är helt ny, då du riskerar att lägga mycket pengar på något som du inte har testat ordentligt på din målgrupp. Det kan också ta lite tid och pengar att optimera och finjustera annonserna för att säkerställa att de “träffar” korrekt. 

Ett möjligt tillvägagångssätt för dig som ska starta en webbutik på budget är därför att annonsera genom SEO och inlägg i sociala medier. När du ser att produkten säljer och du vet vad din målgrupp vill ha, då kan du utöka din marknadsföring till att även omfatta reklam.

10. Bygg ett varumärke genom att samarbeta med influencers

Det är viktigt att bygga ett varumärke som målgruppen litar på. Ett sätt att göra detta är att kontakta influencers som har engagerade och förtroendefulla följare. Du måste vara medveten om att de flesta professionella influencers vill ha ekonomisk kompensation i form av ett specifikt belopp eller en given procentandel av försäljningen, förutom att vilja prova själva produkten först. 

Om du håller med om att influencern ska ha en given andel av försäljningen måste du skapa en speciell kupong. Influencern måste då be kunderna att använda denna kupong för att försäljningen ska registreras korrekt. Det finns influencers på de flesta sociala medier, t.ex. YouTube, Instagram och TikTok. Lägg lite tid på att välja rätt plattform och rätt person för att säkerställa att du får ut mesta möjliga för dina pengar.

Vanliga frågor om hur man startar en webbshop

Vem kan starta en webbshop?

I teorin kan “alla” starta en webbshop idag, så länge du har en bra idé, tid att slutföra din plan och tillräckligt med startkapital för att komma igång. Det är viktigt att ha ett realistiskt förhållningssätt, och inte ge upp om du inte blir “rik över en natt”.

Vad ska webbshopen heta?

Det kan vara svårt att komma på vad webbshopen ska heta. Ett bra tips är att välja ett namn som speglar det du säljer och tilltalar din målgrupp. Undvik ord med bokstaven “ä”, “ö” eller “å”, och välj en .se-domän om du säljer produkter i Sverige.

Hur mycket kostar det att starta webshop?

Det är många kostnader förknippade med att starta en webbshop, men med rätt planering kan du minska kostnaderna avsevärt. Du måste ha pengar för de produkter du ska sälja i din webbshop. Sätt även undan pengar för att driva en webbshop, inklusive domän och prenumeration. Inte minst måste du tänka på kostnader som frakt, transaktionsavgifter och liknande.

Slutsats: Hur startar man en egen webbshop?

Det är mycket du behöver tänka på innan du kan starta din egen webbutik. Processen blir dock så mycket enklare genom att göra en bra plan i förväg och lägga lite tid på att utveckla din affärsidé. Då återstår bara att välja produkter och hitta rätt e-handelplattformen. 

Läs gärna över våra 10 tips om hur du startar en webbshop igen och skriv upp nyckelord om vad du ska göra i framtiden. Vad behöver du undersöka vidare, och vad har du ganska bra överblick över redan?

Vad du än hittar på är det bara att önska dig lycka till med din nya webbshop.

Om Lasse

Lasse har lång erfarenhet som affärsutvecklare. Efter att ha varit helt central i utvecklingen och uppstarten av ett antal verksamheter/webbportaler har han plockat upp ett gäng tips. Nu är Lasses mål att dela med sig av all kunskap han har fått med sig på vägen.