Vad är en subdomän? En guide med allt du behöver veta

Det är ingen hemlighet att det kan dyka upp många nya begrepp när du skapar din första webbplats. Vi menar då begrepp som SSL-certifikat, underdomäner, Error 404, IP-adresser och cookies. Det är inte så att du måste känna till precis allting på en gång, men en fråga som vi bör svara på är: Vad är en subdomän? 

De flesta människor kan förklara vad en domän är, men när vi går in på de olika delarna som ingår i en sådan kan det bli lite mer förvirrande. Vi ska därför göra vårt bästa för att förklara vad en subdomän är och vad du bör veta om denna typ av domän. 

Vad är en subdomän?

Även om den här guiden egentligen handlar om subdomäner är det viktigt att vi först tydligt  definierar vad en domän är. Då talar vi om ett domännamn för hemsidor. I det här fallet är en domän den officiella adressen till din hemsida på Internet. Detta är den adress som besökare kommer att använda för att nå din hemsida, ungefär som en fysisk adress för någon som vill hitta till en specifik plats i en stad. 

I de flesta fall består ett domännamn av företagets namn eller något annat som är relevant för företaget, följt av en toppdomän (TLD), t.ex. .com, .org, .se osv. Några bra exempel som de flesta i Sverige känner till är;

  • aftonbladet.se
  • wikipedia.org
  • facebook.com
  • google.com 

Om du vill veta mer om hur olika domäner fungerar och hur du väljer en bra domän har vi tagit fram en egen guide om just detta ämne som du hittar här. 

Det förklaras vad en domän är, men hur är det med en underdomän? 

Kort sagt är en underdomän ett prefix som låter dig dela upp din domän i olika sektioner. Detta gäller särskilt för större webbplatser som ofta behöver en mer omfattande hierarki för sitt innehåll. Till exempel stora nätbutiker, företagssajter och statliga hemsidor. Det betyder att en underdomän kommer FÖRE din domän i sig, vi ska nu titta på några exempel på hur detta fungerar.

Ett typiskt ställe där man hittar en underdomän är på en hemsida som har en underliggande webshop eller blogg, här har vi nämnt Legos hemsida som exempel på just detta.

Du kan faktiskt besöka deras hemsida lego.com, men då hamnar du bara på deras förstasida. Om du däremot vill gå direkt till webbshopen kan du använda en underdomän. Då kommer du att besöka shop.lego.com istället för deras hemsida. Vi kommer fortfarande att komma fram till domänen lego.com, men vidare till sektionen för webbshopen. På samma sätt kan du hitta blog.lego.com, investors.lego.com och liknande “avdelningar” på deras hemsida.

Hur fungerar subdomäner?

En typisk anledning till att använda subdomäner är att skapa uppdelningar mellan olika innehåll på hemsidan. Varje underdomän representerar en sektion på din hemsida, vilket innebär att du kan använda samma URL för olika ändamål. Ett bra exempel på detta kan vara att du har en produkt som du säljer, men som du vill skriva skräddarsytt innehåll för. Återigen använder vi lego som exempel, för vem gillar inte lego?

Ett välkänt varumärke som tillverkas av Lego är Duplo. Det är större klossar som är anpassade för små barn. Lego kanske dock vill ha en sida för Duplo på sin webbplats, till exempel lego.com/duplo. Denna adress leder besökaren till en sida där produkten duplo nämns i sin helhet. Om du däremot vill hänvisa till webbutiken som säljer duplo kan du använda en underdomän. Det kan till exempel vara shop.lego.com/duplo. Tack vare subdomänen kommer du inte bara till produktsidan, utan även till den del av webbshoppen som säljer duplo.

På samma sätt kan man använda en subdomän för att dela upp hemsidan i olika underkategorier. Några andra användningsområden för en subdomän är:

  • En webbshop (som i exemplet om Lego)
  • En inloggningsportal
  • Olika språk (t.ex. se./no./en.)
  • En blogg
  • Olika appar och verktyg
  • En produkt eller tjänst
  • En undersida som för närvarande inte är publicerad (offentlig)

Olika exempel på användning av subdomäner

För att bättre illustrera hur man använder en subdomän har vi hittat några exempel som de flesta känner igen. Här har vi utgått från Google.com, en webbplats som de flesta som läser detta säkert känner till. Många vet dock inte att Google.com är domänen för nästan alla företagets tjänster. De har bara använt olika underdomäner för att dela upp sin verksamhet. 

Som ett resultat hittar vi följande sidor under fliken Google.com för företaget.

  • maps.google.com – adressen till deras karttjänst
  • play.google.com – underdomän för Google Play-butiken för PC och Android-tjänster.
  • translate.google.com – direkt URL till deras översättningstjänst
  • images.google.com – domänen för Googles bildbank 
  • drive.google.com – direkt till den molnlagringstjänst som Google erbjuder sina kunder.

Listan kan göras lång, men vi tror att det redan är klart vad vi vill säga. Poängen är att en subdomän gör att du kan använda samma adress för flera olika sidor. På så sätt kan du enkelt skapa en hierarki av adresser som gör att besökarna snabbt kan hitta det de vill ha. Du skulle kunna gå till Google.com och sedan söka efter de olika tjänsterna, men det är onödigt komplicerat när du bara kan använda en subdomän.

Hur man skapar en subdomän

Sist men inte minst ska vi titta närmare på hur du kan skapa en subdomän. Detta är faktiskt ganska enkelt i de flesta webbhotellstjänster, men tillvägagångssättet kan variera något. Du bör därför kontrollera specifika uppgifter om den tjänst som du använder. 

  • Det första du behöver göra är att logga in på den webbhotellstjänst du använder. 
  • Därefter måste du hitta den relevanta domänen som du vill skapa en underdomän för.
  • Gå till cPanel eller den kontrollpanel som används av leverantören. 
  • Här hittar du förmodligen en separat flik för domäner. 
  • Under den här fliken hittar du ett alternativ för subdomäner. I de flesta fall kan du helt enkelt skriva in den subdomän du vill lägga till och sedan skapa den. 
  • När du är klar trycker du bara på klar, spara, skapa eller någon annan bekräftelse. 
  • Som vi nämnde kan de olika stegen variera något, men proceduren kommer att vara densamma för de flesta stora företag.

Sammanfattning

Det finns många begrepp att lära sig när du skapar din egen hemsida, men en subdomän är kanske ett av de viktigaste. Det beror på att användningen av sådana domäner snabbt kan göra din hemsida mycket enklare att använda. Vi har därför tittat på vad de är och vad du bör känna till om hur de fungerar. Slutligen har vi gett några bra exempel på användningen av sådana subdomäner, samt hur du kan skapa din egen subdomän för att användas på din hemsida. Som sagt rekommenderar vi att du planerar användandet av subdomäner väl så att hierarkin inte blir onödigt komplicerad.

Om Mats

Mats är utbildad interaktionsdesigner och har erfarenhet som entreprenör vilket gör att han inte bara är kräsen när det kommer till design och användarvänlighet utan även effektivitet. Mats målsättning är därför att kunna hitta de lösningar som har goda möjligheter till sömlösa användarupplevelser utan att de blir komplicerade att arbeta med.