25 tips för att öka försäljningen i din webshop

Alla som någon gång har försökt starta en webshop vet att det kan vara en svår process. Det finns så många saker att tänka på för att lyckas med din webshop. Du måste skapa din hemsida, ställa in betalningsmetoder och ta reda på frakt och logistik.

Men misströsta inte – chansen att lyckas med en webbutik är mycket större med lite planering och organisation. Här är 25 tips som hjälper dig att komma igång.

1.) Bra användarupplevelse

Ett av de bästa sätten att sticka ut är med en bra design. Din webbplats ska inte bara se professionell ut utan också unik. Designen ska också vara praktisk för att göra det enkelt för kunden att handla. Produktkategorierna ska vara tydliga och kunden ska kunna genomföra beställning och betalning snabbt.

2.) Kundsupport online

Bra kundsupport skapar förtroende hos dina kunder. Om du hjälper dem genom processen är chansen större att de väljer dig framför konkurrenterna. Kan du erbjuda extra stöd som det lilla extra som skiljer dig från andra i samma nisch?

3.) Erbjud olika betalningsmetoder

Se till att kunderna har möjlighet att välja den föredragna betalningsmetoden för att öka försäljningen i din webshop. Betalningsmetoderna måste vara trygga och säkra att använda. Du kan till exempel erbjuda kunderna betalning med VISA, Mastercard och PayPal.

4.) Prioritera produktbeskrivningar

Det kan tyckas självklart, men du bör ha en detaljerad och korrekt produktbeskrivning. Texten ska uppmuntra försäljning och göra produkten så lockande som möjligt. Det är också väldigt viktigt att bifoga bra bilder.

5.) Gör det enkelt att returnera produkter

Möjlighet att returnera produkter ökar förtroendet, speciellt om det handlar om nya kunder som inte känner dig och dina produkter. Se till att kunder kan returnera produkter så enkelt som möjligt.

6.) God hastighet

Se till att du optimerar din webbplats för hastighet för att lyckas med din webshop. Långsamma webbsidor kan räcka för att potentiella kunder ska klicka sig vidare. Hur ofta har du lämnat en webbplats i frustration över hur lång tid det tar?

7.) Fokusera på mobilvänlighet

Allt fler väljer att handla från sina mobiltelefoner och mobilanpassade hemsidor blir allt viktigare för att öka försäljningen i din webshop. Du går miste om försäljningsmöjligheter genom att inte optimera din webbutik för mobilen.

8.) Öka synligheten med SEO

Ungefär sjuttio till åttio procent av internetanvändarna klickar inte på betalda annonser, enligt en analys från SMA Marketing. Därför bör du också använda sökmotoroptimering (SEO) när du marknadsför din webbplats. Målet med SEO är att få din webbplats att rankas högre i Google-sökning, baserat på specifika sökord. 

Du måste göra en bra sökordsanalys innan du startar din SEO-kampanj. Försök att hitta sökord som din målgrupp använder i Google. Välj sökord med låg konkurrens, men ändå få tillräckligt med trafik för att göra det värt ansträngningen.

9.) Välj rätt företagsform

Det finns två typer av företag du kan starta för din onlinebutik: enskild firma och aktiebolag. Ett aktiebolag (AB) kräver mer än 25 000 SEK i eget kapital, medan en enskild firma tar all ekonomisk risk personligen.

10.) Lägg upp en budget

För att skapa en realistisk budget är det viktigt att förstå vad dina kostnader är och hur mycket du realistiskt kan förvänta dig att tjäna. Ett sätt att beräkna bruttovinsten är att dividera försäljningspriset för produkterna med den totala kostnaden för dessa produkter (inklusive eventuella tillämpliga skatter). 

Det är också viktigt att ta hänsyn till genomsnittliga försäljningspriser och enhetskostnader när du gör en budget för att säkerställa att du tjänar tillräckligt med pengar på varje såld produkt. En bra tumregel är att avsätta minst 35 % av din marknadsföring och ränteintäkter för att täcka kostnaderna för att driva ditt företag.

11.) Ha en tydlig idé för din webshop

Du kan fokusera på en specifik nisch eller erbjuda ett brett urval under en kategori. Vad du än väljer måste du ha en klar idé bakom din webshop. Detta kommer att göra det mycket lättare att positionera dig på din marknad och öka försäljningen i din webshop.

12.) Lägg tid på din affärsplan

Det är viktigt att känna sina kunder. Varför kommer de att köpa av dig? Vilka problem har de som du kan lösa? Hur hittar de din butik? Bedöm kundernas behov och förväntningar innan du tar fram en affärsplan. 

Planen beskriver också hur butiken ska generera intäkter och tjäna pengar. Du ökar dina chanser att öka försäljningen genom att studera marknaden och dina konkurrenter och sedan använda informationen för att lägga upp en plan för vad du ska göra.

13.) Välj rätt URL och företagsnamn

Välj ett namn som både speglar din webshop och som resonerar med målgruppen. Det kan absolut vara en fördel att butiksnamn, URL och företagsnamn är samma. Samma namn är mindre förvirrande för dina kunder. Om du vill driva flera nätbutiker under samma företag kan du välja ett mer generellt företagsnamn.

14.) Använd en flexibel e-handelsplattform

En bra e-handelsplattform är otroligt viktig för en nätbutiks framgång. Det ska inte bara vara enkelt att skapa en professionell design, utan lösningen måste ha användbara verktyg som gör det enkelt att driva nätbutiken. Du kan läsa vår fantastiska jämförelse av e-handelsplattformar här.

15.) Välj en lämplig fraktlösning

Skapa goda kundrelationer genom att vara tydlig med leveranstider, samt om du uppfyller eller överskrider dem. Du måste välja en lösning som automatiskt beräknar fraktkostnaden och har bra integration med Postnord eller andra leverantörer som du vill använda.

16.) Lägg mycket tid på kundundersökningar för att lyckas med webshop

Det är viktigt att veta vem du skriver för och vad du vill att de ska göra. Ju mer information du har om din målgrupp, desto bättre kan du skräddarsy ditt innehåll för att passa det. Därmed är det också troligt att målgruppen engagerar sig. Enkäter hjälper dig att få en bättre förståelse för dina kunder och deras behov, vilket gör det lättare för dig att leverera vad de vill ha.

17.) Bekanta dig noga med bokföring

Om din webshop inte har bra redovisningsrutiner, då kan det kosta dig dyrt i längden. Välj alltid ett bokföringsprogram med bra integrationsmöjligheter till din webshop. Ett bokföringsprogram ska inte bara omfatta det ordinarie redovisningen utan även tjänsteleverans, försäljning av produkter och annan information om butikens verksamhet. 

Du gör det enkelt för dig själv genom att välja ett bokföringsprogram som “pratar” med e-handelsplattformen, så att beställningar, kunder och betalningar automatiskt förs över till systemet och registreras i realtid.

18.) Håll koll på försäljningsstatistik

Nätbutikerna lanseras med rapporter som berättar vilka produkttyper som säljer och vilken lönsamhet som är förknippad med de olika varugruppernas omsättning. Detta ger dig viktig information som du kan använda för att optimera försäljningen och därmed även öka försäljningen.

19.) Ställ in pixlar rätt om du ska annonsera

Om du vill annonsera på Facebook bör du mäta dina kampanjer med konverteringspixlar för att få bra resultat av Facebook-annonser. Du måste kunna mäta resultaten för att göra ändringar efter behov. Skapa en företagsprofil för att komma igång. 

Du kan sedan ställa in inriktningsparametrar som ålder, plats, intressen och mer. Du kan också skapa anpassade målgrupper baserat på dessa inriktningskriterier eller rikta in dig på personer som redan har interagerat med din sida eller webbplats tidigare.

20.) Överväg att använda Google AdWords

Kostnaden för Google-annonsering kan variera beroende på storleken på din kampanj, men du kan alltid överväga AdWords om du har budgeten för det. Dessa annonser visas på sökresultatsidor och på webbplatser som ingår i Googles Display-nätverk.

21.) Skriv innehåll som säljer

Trafik är livsnerven för alla företag, och effektiv marknadsföring är nyckeln till att få trafik. Det finns många sätt att generera trafik, men vissa är mer effektiva än andra. Genom att använda en effektiv blandning av online- och offlinemetoder kan du skapa en bra strategi som tar in leads. Ditt jobb har dock precis börjat – du måste också omvandla dina besökare till betalande kunder. 

För att fånga uppmärksamhet och engagera kunder, skriv om problemen som dina produkter eller tjänster löser på ett engagerande sätt. Se till att ditt innehåll är relevant för din målgrupp och publicera regelbundet med värdefull information för dina läsare. Detta kommer att göra det mer sannolikt att de kommer att köpa från dig.

22.) Planera din tid väl

Det finns många faktorer som påverkar framgången för en webshop. Det viktigaste är den tid som avsatts för det. Om du ska lyckas öka försäljningen måste du avsätta tid för olika aktiviteter som att leta efter och hitta produkter för att sälja och driva hemsidan. Var konsekvent med uppdateringar och marknadsföring. Om du precis har börjat är det en bra idé att börja smått och växa därifrån. Prova att lägga till några produkter åt gången och se vad som fungerar bäst för dig.

23.) Ge kunderna möjlighet att skjuta upp betalningen

Om du vill göra det mer attraktivt för kunder att köpa från din webshop kan du erbjuda uppskjuten betalning. Du behöver något slags finansbolag ombord som lånar ut pengar i förskott och sedan kräver betalning av din kund vid ett senare tillfälle. Ett bra exempel på detta är Klarna och Collector.

24.) Få kundrecensioner

Kunder är mer benägna att köpa en produkt om de kan läsa recensioner från andra kunder. Recensioner ger värdefull information om produkten och kundens upplevelse och ökar därmed chansen att du lyckas med webshopen och öka försäljningen.. 

Onlinebutiker kan få recensioner med hjälp av olika verktyg och strategier. En av dem är att lägga till en recensionssektion på webbplatsen i din butik, vilket du kan göra genom att installera en tredjepartsapp eller genom att lägga till ett plugin på din webbplats. Du kan också begära recensioner via e-post eller sociala medier.

25.) Bra erbjudanden och kampanjer

Vi lever i internets tidsålder, där människor ständigt letar efter erbjudanden och rabatter. Nätbutiker är inget undantag från denna trend. Ett bra sätt att öka försäljningen är att erbjuda kampanjer och erbjudanden. Utnyttja även “upptagna” shoppingperioder som Black Friday och nyårsreor för att öka försäljningen i din webshop.

Om Lasse

Lasse har lång erfarenhet som affärsutvecklare. Efter att ha varit helt central i utvecklingen och uppstarten av ett antal verksamheter/webbportaler har han plockat upp ett gäng tips. Nu är Lasses mål att dela med sig av all kunskap han har fått med sig på vägen.