Det finns ingen standardformel för att skapa en bra hemsidedesign, men det finns ett antal grundprinciper som du bör följa oavsett. Detta beror på att de flesta utvecklare har en viss uppfattning om hur vissa funktioner ska vara på en webbplats. Därför kan det vara lämpligt att hålla sig inom ramarna, även om du vill skapa en unik hemsida med en kreativ design.
För att göra det lite lättare att ta reda på vilka funktioner olika hemsidor bör ha så ska vi gå igenom de sju viktigaste grundprinciperna. Sedan kommer vi att presentera några exempel på bra design. Syftet är att visa dig hur du kan skapa en bra webbplats och samtidigt hålla dig till de viktigaste principerna för god design.
Läs vidare om de sju grundreglerna för bra hemsidedesign för några användbara tips!
7 grundprinciper för en bra hemsidedesign
Det finns inget krav på att följa dessa principer, men enligt vår erfarenhet fungerar hemsidan bättre om du håller dig till dem. Det är dock viktigt att komma ihåg att design är en kreativ process, vilket innebär att det finns ett antal olika tillvägagångssätt inom området.
1. Gör vägen till målet så enkel som möjligt.
Det första du bör tänka på är användarupplevelsen och vad som är huvudsyftet med din webbplats. Det kan innebära att köpa en produkt, ladda ner en fil eller registrera sig för ett medlemskap. Det är här Fitts lag kommer in som en allmänt använd psykologisk kartläggning av det mänskliga motoriska systemet.
Detta understryker betydelsen av att hitta den enklaste vägen till destinationen, eftersom hur många klick (i vårt fall) kan avgöra om kunderna når den önskade destinationen eller inte. Ett företag som säljer hemsidor bör därför försöka göra dem så enkla som möjligt, så att det krävs så få klick som möjligt från A till B.
Här är innehåll på mobila enheter särskilt viktigt. Vi rekommenderar att du sätter extra utrymme mellan knapparna i en mobil design så att designen fungerar på alla enheter. En bra tumregel är att klickbara områden på en mobil enhet bör vara minst 40 x 40 pixlar.
2. Gör valen så enkla som möjligt för det önskade resultatet.
Något som du förmodligen inte har tänkt på tidigare är att de valmöjligheter och affärer som finns på en webbplats ofta är noggrant planerade. Detta följer Hick’s Law som tidigare har undersökt hur hjärnan stimuleras av stora mängder valmöjligheter. Enkelt uttryckt betyder det att många valmöjligheter förlamar användaren och gör det svårt att göra ett val.
Därför får du sällan något annat val än “ja och nej” eller “bekräfta eller förneka” när du gör ett val på nätet. Den vanligaste som du alltid hittar på nätet är “spara och avbryt”. Med andra ord vill du ta bort allt onödigt skräp på en hemsida så att användaren snabbt kan bestämma vad han eller hon vill ha.
3. Använd igenkännbar eller logisk placering
Även om det kan vara frestande att vara kreativ på de sidor som du lägger upp, föreslår Jacobs lag att du ska satsa på välbekanta element. Vi talar inte nödvändigtvis om att skapa exakt samma webbsidor, men att det som fungerar bör inte utmanas mer än nödvändigt. Till exempel bör en hamburgerikon öppna en meny och en chattbubbla längst ner på skärmen bör leda till en livechatt eller ett kontaktformulär.
Det beror på att de flesta letar efter välbekanta element på en webbplats de ska använda, och för många val hamnar helt enkelt i vårt undermedvetna. Ett företag bör därför försöka hålla sig inom de traditionella ramarna för en webbplats och inte utmana normen mer än nödvändigt. Om du ändå vill bygga sidor utanför den förväntade modellen ska det ske på ett så öppet sätt som möjligt så att kunderna inte behöver leta efter olika funktioner.
4. Dela upp innehåll i överkomliga mängder
Forskning utförd av den berömda psykologen George Miller visar att en vuxen människa bara kan ha 5–9 aktiva informationsbitar i arbetsminnet samtidigt. Detta innebär att användarna av en webbplats letar efter bra, men lättsmält information i innehållet. Nyckeln här är att skapa en tydlig struktur, helst med visuella bilder, H-struktur och korta avsnitt.
Här är hög kvalitet en viktig faktor. Företaget bör sträva efter att tillhandahålla innehåll som ger kunderna meningsfulla insikter, men som också är lättförståeligt. Ett bra exempel på detta är tips i form av enkla artiklar, som den du läser nu.
5. Ge löpande feedback till kunderna
Du har säkert varit upplevt det själv, men har du tittat noggrant på hur sådana funktioner fungerar? Det handlar om att ge användaren kontinuerlig feedback så att du bygger upp ett förtroende längs vägen. Ett bra exempel på hur detta fungerar i praktiken är en webbshop. När du köper något på nätet får du en bekräftelse på att varan finns i din kundvagn, du blir tillfrågad om du vill fortsätta handla eller gå till kassan och i många fall får du en tidslinje med de sista stegen fram till betalningen.
6. Erbjud en trevlig men enkel hemsidedesign
När du ska tänka på webbdesign är det viktigt att ha en bekväm design men också hålla den så fri från skräp som möjligt. Detta innebär att alla visuella element bör vara relevanta för innehållet, att kunden hittar allt med enkel navigering och inte minst att kvaliteten är hög. Som vi nämnt tidigare bör hemsidan även ha ett begränsat urval av alternativ så att kunderna enkelt kan hitta det de letar efter.
7. Gör navigeringen så enkel som möjligt
När du planerar din egen hemsida är navigering sällan det du tänker mest på – men det är absolut nödvändigt. En webbplats måste vara lätt att använda för att användaren ska få en bra upplevelse på dina sidor. Vår erfarenhet av detta är att designen bör vara så enkel som möjligt och att andra ser nya lösningar på detta genom mobiloptimerade menyer.
Hur man får en bra designad hemsida
För att skapa din första webbdesign har du två huvudalternativ att välja mellan. Du kan antingen anlita en professionell designer som levererar en färdig webbplats eller göra det själv med hjälp av en hemsidebyggare. Vi rekommenderar i allmänhet att du försöker med det sistnämnda, med några få undantag. Om din nya hemsida ska innehålla många avancerade funktioner är det ofta lämpligt att använda en professionell designer så att kodningen blir korrekt utförd.
Men om du vill skapa din egen hemsidedesign med en mindre budget är en webbplatsbyggare en bra utgångspunkt. Det finns många olika lösningar, men de flesta erbjuder allt du behöver för att skapa mer än bara professionella webbplatser. Låt oss titta närmare på de två alternativen och vad de innebär.
Bygg en webbplats själv med en hemsidebyggare
Det första alternativet är som sagt att bygga webbplatsen själv med hjälp av en hemsidebyggare. Här kan du själv styra designen och önskemålen, men du bör vara medveten om att det finns vissa begränsningar när det gäller användargränssnittet på plattformarna. Du får dock ett bra pris och möjlighet att utforma din egen webbplats som du vill.
Om du vill veta mer om dina alternativ med en hemsidebyggare har vi skrivit en egen guide för just detta. Se vår guide om hur du hittar den bästa hemsidebyggaren nu. Här kan du ofta välja om du vill använda WordPress CMS eller till exempel Webflow som erbjuder en komplett lösning med både hosting och CMS. Vi rekommenderar också att du aktivt använder sociala medier, något som har visat sig vara ett mycket effektivt och prisvärt alternativ för digital marknadsföring.
Wix |
Webnode |
Squarespace |
|
Prova Wix | Prova Webnode | Prova Squarespace | |
Pris från | Gratis | Gratis | $16 |
Onlinebutikslösning | Ja | Ja | Ja |
Enkel användning |
4.9/5 |
4.7/5 |
4.5/5 |
Designmöjligheter |
4.6/5 |
2.4/5 |
3.6/5 |
Kundtjänst |
|
|
|
Totalscore |
4.8/5 |
4.6/5 |
4.2/5 |
Läs vår Wix recension |
Läs vår Webnode recension |
Läs vår Squarespace recension |
Anlita en professionell byrå för att göra jobbet
Som vi nämnde kan du göra mycket av arbetet själv, men i vissa fall är det bäst att låta en professionell designer göra det åt dig. Det innebär naturligtvis ett mycket högre pris, men det ger dig också fler alternativ. Detta kan vara särskilt användbart om hemsidan behöver avancerade funktioner eller optimeras för en viss enhet.
Många som vill erbjuda en unik webbutik väljer att använda en byrå för att få en hemsida som sticker ut från andra konkurrenter. Det kan också vara så att du får ett paket med innehåll och logotyp som ingår i uppdraget, så att du får ett mer profilerat företag. Sist men inte minst hjälper en professionell byrå dig med din SEO-strategi, vilket gör att du får bra resultat redan från början.